Fi a una de les vagues de Metro més llargues que es recorden a Barcelona. Els treballadors del Metro han acceptat el conveni proposat per la Generalitat i per tant donen per finalitzada la vaga de Metro, que ha aturat el servei ferroviari barceloní durant dotze dilluns d'aturades en el servei.

L'assemblea de tarda de Metro ho ha aprovat amb una clara majoria de 480 vots a favor i 302 en contra. El nou conveni afecta el conjunt de la plantilla, que arriba als 3.500 treballadors.

Metro també ha assegurat que no es realitzaran les vagues anunciades per la Diada Nacional de Catalunya i per les festes de la Mercè, que tot i que no s'havien arribat a convocar, estaven previstes. 

Els treballadors, reunits a la sortida de l'assemblea / Laura Gómez

El president del Comitè d'Empresa, Pere Ramon, ha anunciat la decisió després de les assemblees, que han tingut lloc aquest dijous en dues sessions, una del matí i una de tarda. Ramon, que s'ha mostrat visiblement satisfet, ha assegurat que el nou conveni proposat per la Generalitat resol dues qüestions essencials pels treballadors: d'una banda, la nova contractació de personal a temps parcial i l'externalització de serveis, com el manteniment de les catenàries.

Segons ha explicat Ramon, l'acord "atura la precarietat laboral". Aconsegueixen revertir la contractació de nous treballadors en règim temporal i a més s'obre la via per retornar a règim intern tot el manteniment de les instal·lacions.

Millores salarials

D'altra banda, i no menys important, la proposta de conveni de la Generalitat considera un augment salarial del 4,5% entre el 2016 i el 2019. Pel que fa als anys ja superats, el conveni s'aplicarà amb efectes retroactius. A més, s'efectuarà un altre pagament per riscos laborals: un de 380 euros enguany, un altre de 570 euros el 2018 i un darrer de 665 euros el 2019.

El nou conveni preveu que 372 contractes parcials passin a jornada completa el 2022 i que un total de 190 treballadors de la borsa d'estiu passin a tenir un contracte de relleu amb garantia d'indefinit. Al mateix temps, s'ha establert la creació d'una comissió formada per representants de l'empresa i dels treballadors per revisar els nous contractes.

La intransigència de la direcció

Ramon ha criticat durament la direcció de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), encapçalada per la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal. Sobre la dirigent ha assegurat que "ella mateixa s'ha desqualificat com a interlocutora" arran de les declaracions que ha fet durant aquests tres mesos de vaga.

El president del Comitè d'Empresa ha apuntat que la "intransigència" de la direcció de l'empresa pública ha portat a la situació actual. "No ens hem vist amb més remei que convocar les aturades". Unes aturades que, per cert, ha considerat que han estat acceptades majoritàriament pels usuaris del suburbà. "La ciutadania ho ha entès malgrat els inconvenients que provoca la vaga", ha explicat.

A més, ha explicat que la direcció, a més de mostrar dificultats per arribar a un acord amb els treballadors, ha incomplert els acords i els convenis anteriors. Per això, des de la presidència del Comitè d'Empresa demanen "serietat" a Vidal i al conjunt de l'equip directiu.