Tal com estava previst, amb l’arribada del mes de setembre es donen per finalitzades les obres de renovació de la via que s’han dut a terme al llarg dels mesos de juliol i agost a la línia 5 del Metro de Barcelona i que ha mantingut tallat el tram entre les estacions de la Sagrera i del Carmel. Així doncs, a partir d’aquest dijous, 1 de setembre, a les 5 de la matinada, els usuaris ja podran utilitzar la línia blava en tota la seva extensió, raó per la qual quedaran fora de servei els autobusos llançadora alternatius que han donat servei els passats dos mesos.
L’objectiu principal de les obres, que van tenir una primera fase durant la Setmana Santa, era el de canviar de forma íntegra la via entre les estacions de la Sagrera i Horta, un tram construït durant els anys seixanta del segle passat i que ja necessitava una renovació total. Aquest canvi, a més, té l’objectiu de reduir les vibracions que es perceben fora de l’àmbit del metro, és a dir, al carrer i als habitatges dels veïns. En aquest sentit, la presidenta de TMB, Laia Bonet, ha assenyalat aquest dijous al matí que amb les obres es podran “reduir fins a un 45% de les vibracions detectades a la línia”.
Amb tot, Bonet ha assenyalat que un cop finalitzades les obres, serà el moment de “començar les mesuracions” per comprovar que, efectivament, s’hagi aconseguit una reducció important de les vibracions, eliminant així les molèsties ocasionades a veïns i ciutadans en general. En tot cas, Bonet ha assenyalat que amb les millores efectuades, “la via torna a néixer”, de manera que a partir d’ara es podrà “donar un servei més eficient”, tot i que això no suposarà canvis en la freqüència de pas, “que ja és de les millors en l’actualitat”. A més, i precisament en una jornada plujosa com la d’aquest dimecres, la presidenta de TMB ha assenyalat que les obres també han servit per “millorar la canalització d’aigües”. Finalment, ha recordat que ja es preveu per a l’estiu del 2023 una intervenció similar en un altre tram de la xarxa de Metro, en aquest cas, a l’L4 entre Barceloneta i Verdaguer.
Una obra sense incidències
Les obres a l’L5 (amb una inversió de 15 milions d’euros) han comptat amb el finançament de la Generalitat i han suposat la demolició de 3 quilòmetres de via doble que s’han construït de nou, amb la substitució del balast per formigó. A més, s’hi han instal·lat 12.000 metres lineals de carril d’acer, als quals s’apliquen 2.300 soldadures elèctriques i unes 300 d’aluminotèrmiques i que se subjecten amb 20.000 fixacions antivibratòries sobre una plataforma formada amb 13.500 metres cúbics de formigó. TMB també ha volgut destacar que tant al juliol com a l’agost, els usuaris han utilitzat amb normalitat les alternatives de mobilitat que cobrien el tram afectat, fent un esforç per adaptar els seus recorreguts als itineraris alternatius que se’ls hi proposaven.