Avança pas a pas el procés de renovació urbanística de la Rambla de Barcelona. Aquest cap de setmana han finalitzat les obres de transformació en el tram proper al monument de l'estàtua de Cristòfol Colom i fins al carrer del Portal de Santa Madrona, una intervenció que l'Ajuntament de Barcelona ha realitzat amb l'objectiu de fer "més confortable, verda, amable i amb més espai per al vianant" la part de la via que connecta amb el mar. En concret, s'ha modificat el traçat de l'avinguda de les Drassanes per allargar la Rambla i obrir-la al mar amb una nova plaça, que s'ha pavimentat amb peces de diferents formats de pedra natural. La intervenció permet, segons ha explicat la primera tinenta d'alcaldia, Laia Bonet, "poder començar a veure com serà l'aspecte general de la Rambla" del futur. Les obres d'aquesta primera fase de reurbanització de la via van iniciar-se l'octubre de 2022 i el cost d'execució dels treballs ha estat d'11,4 milions d'euros.

El consistori ha explicat que aquest setembre, "un cop la temperatura sigui adequada", es plantaran un centenar d'arbres en aquest mateix espai —53 dels quals seran nous— amb els seus escocells més amples; i també espècies arbustives i "un millor subsol". Pel que fa a l'enllumenat, aquest s'ha unificat amb un únic disseny "més simple i funcional", i s'han incorporat pilones a petició de la Junta Local de seguretat. Quant a la circulació de vehicles, s'ha aplicat ja el model previst per a tota la Rambla: un sol carril per banda que admet bicicletes, autobusos, vehicles de serveis i de mercaderies i accés a aparcaments; restringits al trànsit veïnal.

rambla1
La Rambla, ja sense obres / Ajuntament de Barcelona

Tres anys i 55,6 milions per una nova Rambla

En paral·lel, continuen les obres a la resta del passeig, començades fa un mes, en el marc de la reurbanització projectada per a aquesta important via de la capital catalana. L'Ajuntament preveu completar la transformació de tota la Rambla en uns tres anys, de manera que s'hauria d'acabar a principis del 2027 —inicialment, s'havien previst que les obres durarien sis anys—. En suma, s'haurà destinat una inversió total de 55,6 milions d'euros. Des del juny hi ha habilitats uns passos provisionals pels vehicles de mercaderies, d'emergències i pels veïns; i la calçada que toca el costat del Raval és de pujada des de Colom fins a plaça de Catalunya. El sistema que es mantindrà durant els primers mesos de les obres.

En suma, les obres de remodelació de la Rambla tindran tres fases: primer la banda del Besòs, després la banda Llobregat i finalment el tronc central; i tot plegat en trams acotats d'uns 50 metres, pas a pas. Es fa d'aquesta manera per reduir intentar reduir al mínim les afectacions, segons argumenta l'Ajuntament barceloní. La idea és que la nova Rambla deixi molt més espai al vianant i redueixi la part de calçada per vehicles a uns 3,5 metres d'amplada; mentre que les voreres laterals s'ampliaran a uns 3 metres, "per facilitar el passeig i el gaudi de les persones, davant de les botigues i establiments". En tota aquesta renovació també es preveu que hi hagi tres places enmig de la Rambla: davant del Mercat de la Boqueria, entre la Parròquia de la Mare de Déu de Betlem i el Palau Moja i davant del Teatre Principal.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!