Una setmana després que la plataforma Salvem Barcelona presentés denúncia a la fiscalia contra el govern municipal de la capital catalana per un presumpte delicte contra l'ordenació del territori per la manera com s'han tramitat, aprovat i licitat les obres per convertir carrers de l’Eixample en eixos verds, aquest dijous s’ha confirmat que el ministeri fiscal ja investiga l’afer. Segons ha avançat l’agència Europa Press citant fonts internes de la fiscalia, ja s’ha signat el decret per començar la investigació sobre la tramitació dels eixos verds previstos als carrers Consell de Cent, Rocafort, Comte Borrell i Girona, del districte de l’Eixample.
La investigació podria arribar a alterar els plans de l’ajuntament per aquest projecte, un dels més importants dins de la implantació del Model Superilla Barcelona que suposaran, si es duen a terme, la consolidació dels carrers pacificats amb actuacions d’urbanisme tàctic durant la pandèmia amb l’excusa de guanyar més espai a la ciutadania. En tot cas, la intenció del consistori és començar a treballar-hi al mes de juny, amb una durada prevista de vuit mesos, de manera que la transformació sencera estaria enllestida a principis del 2023. De fet, serà una més de les obres que tindran terminis d’acabament poc abans de les eleccions municipals previstes el maig del 2023, com l’anunciada reforma de la Via Laietana, la primera fase de la qual hauria d’estar enllestida cap a l’abril del 2023.
A banda d’aquesta denúncia a la fiscalia, el projecte ha estat durament criticat per entitats com el RACC i Foment del Treball advertint dels perills per a l’economia que comportarà ‘superillaïtzar’ el districte amb més pas de vehicles. De fet, segons dades del mateix Ajuntament de Barcelona, en l’actualitat passen per l’Eixample uns 350.000 cotxes cada dia, però el desterrament dels vehicles privats dels carrers que seran reconvertits a eixos verds no és una conseqüència col·lateral de l’aplicació del controvertit Model Superilla sinó un dels seus objectius principals.
En tot cas, sobre el paper el projecte d’eixos verds significarà traslladar el model Superilla Barcelona a la zona amb més trànsit de vehicles i amb menys verd de la ciutat. La transformació dels carrers Consell de Cent, Girona, Rocafort i Comte Borrell -els tres primers ja afectats per les intervencions d’urbanisme tàctic- comportarà, a més, la creació de quatre grans places, d’uns 2000 m² cadascuna a les interseccions del carrer Consell de Cent amb els carrers Girona, Enric Granados, Rocafort i Comte Borrell amb els objectius d’implementar un canvi de paradigma en el teixit urbà.