Foment del Treball rebutja de ple el programa del govern d’Ada Colau per expandir les superilles a l’Eixample, una iniciativa que considera “greument perjudicial”. L’Ajuntament preveu la creació dels primers eixos verds als carrers Consell de Cent, Rosselló, comte Borrell i Girona en l’horitzó del 2023. Al parer de Foment, el Model Superilla a l’Eixample provocarà problemes mediambientals, amb un increment del trànsit a les zones adjacents i de l’emissió de gasos contaminants i afectarà negativament a l’activitat econòmica de la zona, en desincentivar els desplaçaments. Per aquest motiu reclama la paralització del programa i l’obertura d’un diàleg “constructiu” amb els agents econòmics.

La patronal denuncia que no s’han establert ni avaluat els efectes que la superilla de l’Eixample tindrà des del punt de vista de la mobilitat urbana. Des de la perspectiva mediambiental, sostenen, es produirà un increment de la saturació de les rondes i de l’Eixample i es generarà un augment de les emissions de partícules contaminants i de soroll. L’Eixample, recorden, el travessen diàriament uns 300.000 vehicles. Les superilles, denuncia Foment, tindran un impacte negatiu en l’activitat econòmica a la ciutat, en desincentivar els desplaçaments. Foment estima que es perdrà al voltant del 20% de la facturació del comerç i de la restauració, uns 3.500 milions d'euros, especialment al centre i a l'Eixample. Això provocaria, asseguren la pèrdua, com a mínim, d’uns 25.000 llocs de treball.

El president de Foment del Treball, Josep Sánchez-Llibre, amb l'alcaldessa Ada Colau i la regidora, Janet Sanz / EP

Llenguatge bèl·lic

Foment lamenta l’ús d’un llenguatge bèl·lic per part de l’Ajuntament de Barcelona a l’hora de defensar el projecte i parlar de pacificar. La tan gastada “pacificació dels carrers”, assegura la patronal en un comunicat fet públic aquest dissabte, “donarà lloc al conflicte social i enfrontament entre ciutadans i, fins i tot, veïns, ja que les eventuals millores en uns carrers es veuran anul·lades per l’increment de perjudicis en uns altres”. Això, sosté, “farà la vida més difícil a les persones que viuen fora de Barcelona i treballen en ella, i a aquells que viuen a Barcelona i treballen en altres poblacions”.

El pla de l’Ajuntament, després de les iniciatives als districtes del Poblenou i Horta, és estendre les superilles a l’Eixample amb la creació de 21 “eixos verds”. Els primers a posar en marxa seran els dels carrers Consell de Cent, Rosselló, comte Borrell i Girona.  Els carrers, segons el projecte municipal, tindran un sol carril de circulació, a una velocitat màxima de 10 km/h, de preferència per als vianants. Els itineraris possibles no permetran travessar amb continuïtat l’Eixample en cotxe fent servir els eixos verds, els encreuaments seran places i espais d’estada, sense possibilitat d’estacionar vehicles.

Carrer 'pacificat' a l'Eixample / Carlos Baglietto 

Cues i congestió

Un informe del RACC sosté que la creació de l’eix verd als carrers Consell de Cent, Rosselló, comte Borrell i Girona incrementarà la congestió del trànsit i les cues augmentaran en un 26%, en créixer la intensitat mitjana de vehicles que circulen pels carrers adjacents al nou eix verd. Actualment, parts importants de les rondes i de vies com Gran Via, Aragó i Diagonal ja estan saturades, cosa que dona poc marge per absorbir els desplaçaments expulsats de l’eix verd.

El rebuig de Foment del Treball al projecte arriba després de la reunió que van mantenir representants de l’entitat amb l’alcaldessa Ada Colau i la regidora responsable de Mobilitat, Janet Sanz, on es va posar de manifest l’ampli rebuig dels sectors econòmics de la ciutat al model urbà que defensa el govern d’Ada Colau.