La plataforma veïnal Eixample Respira, que se significa per la seva voluntat d’aconseguir que el districte de l’Eixample de Barcelona sigui més saludable per als vianants per la via de reduir l’impacte del trànsit rodat, es va reunir aquest dijous amb el regidor del districte, Jordi Valls (PSC), per presentar-li el seu full de ruta, amb mesures aplicables en un termini de dos anys, com els canvis en la freqüència semafòrica del carrer Aragó, i d’altres a llarg termini, com la implementació d’un peatge urbà que pagarien els vehicles privats que vulguin entrar a la ciutat i l’aplicació dels 30 quilòmetres hora com a velocitat màxima.
En un comunicat fet públic aquest divendres, Eixample Respira desgrana les propostes “per a la millora del transport públic i la mobilitat sostenible al districte de l’Eixample, amb l’objectiu de millorar la salut i la qualitat de vida del veïnat”. Es tracta d’un full de ruta dividit en dos paquets de mesures, el primer dels quals es compon de propostes que es podrien implementar en els pròxims dos anys sense necessitat de grans inversions, entre les quals destaca la supressió de l’ona verda del carrer Aragó, és a dir la freqüència semafòrica que permet enllaçar semàfors en verd per travessar més de pressa el centre de la ciutat. En aquest aspecte, la plataforma demana “canviar la freqüència semafòrica del carrer Aragó per evitar que s’utilitzi com a zona de pas i reduir la velocitat dels vehicles”.
Altres mesures a curt termini són l’eliminació d’estacionament de vehicles al carril bus els caps de setmana i festius per fer més efectiu el transport públic; la pacificació no només d’entorns escolars, sinó també d’hospitals i residències de gent gran; la creació de carrils bici en carrers com Aribau, Muntaner i Entença; fer efectiu el dia sense cotxes, actualment força testimonial; ampliar el temps de pas de vianants als semàfors de grans avingudes per permetre creuar en una sola fase sense córrer, apte per als petits i les persones grans, com a Aragó, Gran Via, Diagonal i avinguda Roma; pacificació de tot l’entorn de la plaça Catalunya, i la celebració d’un “Nadal sense fums”, amb la pacificació de les zones comercials i d’enllumenat durant les festes.
Propostes de llarg abast
Com a propostes de llarg abast i amb l’objectiu d’assolir la reducció dels nivells de contaminació a la meitat pel 2030 per complir les directives europees, Eixample Respira proposa la implementació d’un peatge urbà; treure les motocicletes de les voreres; assolir la Ciutat 30, i reformar les “grans autopistes urbanes”, començant per Aragó i Gran Via. Així mateix, la plataforma veïnal ha fet arribar al regidor del districte la seva oposició a dos projectes que afecten l’Eixample, l’exhibició de Fórmula 1 i les obres del parc de Joan Miró.