L’objectiu d’implementar en un futur una Zona de Baixes Emissions (ZBE) d’abast metropolità que complementi i engrandeixi els límits de les ZBE ja existents, en especial la que inclou tot l’espai entre les rondes Litoral i de Dalt i que afecta principalment la ciutat de Barcelona així com els municipis adjacents, ha fet un pas de gegant amb l’anunci de la creació de sis noves ZBE d’àmbit local en sis municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), una implantació que es fa de manera coordinada i amb l’objectiu d’anar sumant més municipis en un futur. Amb aquestes noves àrees locals, ja seran 13 els municipis metropolitans amb zones de baixes emissions en funcionament.

Segons ha informat l’AMB aquest divendres, els municipis del Prat de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Gavà, Viladecans (Baix Llobregat), Cerdanyola del Vallès i Barberà del Vallès (Vallès Occidental) han començat a desplegar ZBE locals incorporades al sistema automàtic metropolità de control i sancions, que actualment està sotmès a un període de validacions tècniques i podrà emetre sancions a partir de l’1 de gener del 2025, amb l’objectiu d’avançar, en un futur, cap a una gran zona de baixes emissions metropolitana. Concretament, per complir la llei de canvi climàtic i continuar reduint la contaminació atmosfèrica, durant aquest 2024 l’AMB està duent a terme la implantació gradual i coordinada d’aquestes noves àrees i treballant perquè tots els reglaments municipals estiguin en vigor tan aviat com es pugui.

PLÀNOL ZBE LOCALS foto AMB

Amb les noves ZBE locals incorporades al sistema automàtic de control i sancions metropolità, totes elles seguiran les mateixes exempcions i autoritzacions, així com la mateixa normativa d’accés i circulació de la ZBE Metròpolis de Barcelona (una de les zones de baixes emissions més grans del sud d’Europa), que inclou la ZBE Rondes BCN, formada per les ZBE de Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Sant Adrià de Besòs, i les dues ZBE locals de Sant Cugat del Vallès i Sant Joan Despí. Actualment, s’estan ultimant els treballs tècnics de la plataforma de control (instal·lació de càmeres, integració de les càmeres amb el Registre metropolità...) que permetrà la gestió automàtica de les sancions al conjunt dels municipis, de manera anàloga a la resta de ZBE metropolitanes. 

Aquests treballs finalitzaran el 31 de desembre de 2024 i es preveu que les primeres sancions que la plataforma de control pugui emetre siguin a partir de l’1 de gener del 2025. L’àmbit territorial d’implantació d’aquestes sis noves ZBE locals és, bàsicament, el nucli urbà de cada localitat. D’aquesta manera, els vehicles als quals no els correspon distintiu ambiental de la DGT (0, ECO, B, C) no poden accedir a les noves ZBE locals ni circular-hi de dilluns a divendres laborables de 7 a 20 h. En cap cas les ordenances vigents, basades en el model metropolità, recullen cap tipus de restricció per als vehicles amb etiqueta groga (B).

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!