El primer viatge en proves del tramvia entre la plaça de les Glòries i la de Verdaguer de Barcelona d’aquest dilluns a la nit ha marcat una fita en l’obra de perllongament de la xarxa del Tram, amb una primera fase pràcticament acabada d’un nou traçat per l’avinguda Diagonal que té com a objectiu final arribar a la plaça de Francesc Macià i enllaçar d’aquesta manera les dues xarxes tramviàries existents, el TramBaix i el TramBesòs. De moment, l’objectiu a curt termini és el de fer totes les proves necessàries per posar en servei aquest nou tram aquesta mateixa tardor, però a la llarga, l’objectiu és el de completar tot el traçat per la Diagonal.
🚋 El tramvia entre Glòries i Verdaguer comença proves amb l'objectiu d'entrar en servei a la tardor
El recorregut del tramvia per aquest nou traçat serà d’uns set minuts i la previsió d’ús és d’uns 24.000 viatgers diaris, que sumats als 30.000 actuals suposarà gairebé doblar les xifres del TramBesòs, a més de facilitar la intermodalitat amb una parada final a Verdaguer amb connexió a pocs metres de dues línies de Metro, L4 i L5. Es tracta d’un tram d’uns dos quilòmetres amb tres parades -Monumental, Sicília i Verdaguer- i lineal un cop se surt de la plaça de les Glòries, i que a peu es recorre en uns vint o vint-i-cinc minuts. Amb l’obra pendent ja només dels acabats, ElNacional.cat ha fet aquest recorregut a peu, i n'ha sortit aquesta llista de dotze punts, amb els seus corresponents gomets verds, vermells i algun de groc:
🟢 La nova estació de Glòries
El punt inicial del recorregut és la nova estació de tramvia de Glòries, un nou intercanviador que unifica en una parada amb tres vies el pas de les tres línies del TramBesòs (T4, T5 i T6). En servei des de principis de maig, està ja preparada per als canvis d’explotació que comportarà l’entrada en funcionament del perllongament fins a Verdaguer, a més de facilitar la connexió ràpida amb la parada de Metro de l’L1 de Glòries, que actualment té els accessos en obres.
🔴 Incivisme perillós
La nova estació de Glòries ja funciona, però es troba en un entorn d’obres, afectada tant pels acabats del perllongament de la mateixa xarxa del tramvia, com pels accessos al Metro i tot el que són els treballs de reurbanització de la plaça de les Glòries. Això fa que els recorreguts per a vianants i ciclistes canviïn a mesura que avancen les obres i provoca, malgrat la senyalització, accions incíviques. Vianants travessant les vies fora dels passos semafòrics i ciclistes o patinadors que no baixen del vehicle en passos estrets i molt concorreguts, són els més habituals.
🟢 Adeu a la catenària
La principal novetat del traçat és que no té catenària aèria, sinó que la presa de corrent es fa per un tercer carril situat a terra, al mig de la via. Es tracta del sistema de carril d’alimentació per terra (APS), que elimina tota la instal·lació aèria, de manera que el pas del tramvia és molt més diàfan. Aquest carril s’activa només quan passa el tramvia, que pren el corrent per mitjà d’un patí que fa contacte, de manera que no hi ha perill que els vianants s’electrocutin. El canvi de línia aèria a terrestre es farà a la mateixa estació de Glòries, on els combois en direcció a Verdaguer plegaran el pantògraf i estendran el patinet, i a la inversa en el viatge de tornada. El canvi es farà simultàniament a la parada del comboi i la pujada i baixada de passatgers, de manera que no suposarà un temps addicional.
🔴 El verd haurà d’esperar
Ja ha passat en altres situacions de reurbanització a Barcelona i aquí també passarà, la sequera ha comportat un ajornament de la plantació de verd, tant en les noves zones reurbanitzades de la Diagonal com en el mateix àmbit de les vies, on hi ha previstos trams amb gespa. Es preveu que la plantació es pugui fer al setembre, amb la creació d’uns 8.000 metres quadrats nous de zones verdes, sense comptar la gespa entre les vies.
🟢 Via lliure a la urbanització definitiva de les Glòries
Finalitzar les obres del tramvia suposa un pas més de cara a finalitzar unes obres eternes, les de la urbanització definitiva de la plaça de les Glòries, també molt avançada i que, en principi, hauria d’estar enllestida a finals d’aquest mateix 2024. Necessàriament, la urbanització implicava tenir enllestits tots els projectes de mobilitat de l’entorn, des dels túnels per al trànsit rodat fins al pas del tramvia en la seva ubicació definitiva. Amb el tramvia enllestit, ja no hi ha impediments per enllestir les obres.
🔴 Possible punt negre a l’entrada a la Diagonal
L’entrada del tramvia a l’avinguda Diagonal implica un revolt que travessa un punt de connexió entre la plaça de les Glòries i la zona de vianants de l’avinguda Diagonal. A falta de l'acabat final, es tracta d’un dels punts on la separació entre el traçat del tramvia i l’espai per a vianants està menys diferenciat.
🟢 Reurbanització de la Diagonal
El pas del tramvia no ha suposat només la instal·lació de les vies d’aquest transport, sinó també una reurbanització integral de tot l’entorn. El canvi és palpable en el fet que s’ha guanyat molt espai per a vianants, s’han integrat carrils bici en tot el traçat i s’ha limitat l’espai per al vehicle privat. En alguns trams afectats, les voreres han passat d’un metre d’amplada a pràcticament deu.
🟡 La rampa del carrer Castillejos
La connexió de la Diagonal amb el carrer de Castillejos és un dels espais que encara no estan acabats, un endarreriment provocat per la rectificació del projecte inicial que, per salvar el canvi de cota, projectava una escala costeruda. Les protestes veïnals van aconseguir el canvi per una rampa molt més amable, raó per la qual encara es treballa en aquest àmbit.
🟢 El nou carril bici
La reurbanització de la Diagonal ha fet possible la integració d’un carril bici continu entre els carrers Cartagena i Àlaba i el carrer Girona. Es tracta d’un carril que transcorre en paral·lel a les vies del tramvia però amb un traçat segregat i separat també de l’espai per a vianants. El carril bici de la Diagonal és un dels més utilitzats de Barcelona, amb més de 4.000 vehicles diaris.
🔴 El monument a Verdaguer, encara més inaccessible
El monument a Verdaguer no ha estat mai un espai accessible a la ciutadania. Concebut com una rotonda de regulació del trànsit entre la Diagonal, el carrer Mallorca i el passeig de Sant Joan, la renovació de tot l’àmbit no s’ha pogut aprofitar per apropar el vianant al monument a mossèn Cinto, que continua tan inaccessible, o potser encara una mica més, que com sempre.
🟢 Fi de línia i enllaç directe amb el Metro
L’estació terme està situada a menys de cent metres d’una de les boques de Metro de Verdaguer, on els usuaris podran enllaçar fàcilment amb les línies L4 i L5, una intermodalitat que és una de les raons d’una fase de perllongament que de moment mor a l’altura del carrer Girona i que suposarà un canvi d’escala pel que fa a l’ús del tramvia quan entri en funcionament.
🟡 I més enllà de Verdaguer, que passarà?
El tram de la Diagonal entre els carrers de Girona i Bruc ha quedat pacificat amb una intervenció molt propera a l’urbanisme tàctic a l’espera que la fase 2 del perllongament, fins a Francesc Macià, sigui una realitat. L’Ajuntament de Barcelona treballa en el projecte d’aquesta segona fase, indispensable per unir les dues xarxes tramviàries, però de moment no hi ha previsió de calendari de l’execució d’obres, que podria ser a finals d’aquest mandat o el següent, però que també es podrien eternitzar o no arribar a fer-se mai.