L'amnistia i l'autodeterminació no és l'únic que divideix el govern que lidera Ada Colau, ara també ho fa l'ampliació de l'aeroport del Prat. Així ha tornat a quedar evidenciat en el ple que s'ha celebrat aquest dimecres, quan els grups de Barcelona En Comú i el PSC han tornat a mostrar les seves discrepàncies sobre el tema.
Per una banda, el regidor de Presidència, Jordi Martí (BComú), ha explicat que el seu grup està en contra de l'ampliació, sinó que defensa una estratègia que aposta per "la millora de la qualitat" i per invertir en la terminal satèl·lit, substituir vols curts per ferrocarril o apostar per la transició de l'aeroport cap a l'ús d'energies renovables, entre altres.
Per contra, el primer tinent d'alcaldia d'Economia, el socialista Jaume Collboni, ha assenyalat la voluntat de fer un acord institucional "ampli" però també ha deixat clar que la posició del seu grup és "no deixar passar oportunitats". "No volem que la proposta d'Aena s'aturi perquè sí", ha dit, recordant que hi ha una inversió sobre la taula que no suposaria diners públics. "Demano que no diguem d'entrada no, que sigui la UE qui digui si l'impacte ambiental és compatible amb la legislació europea o no ho és", ha apuntat.
Així doncs els socialistes rebutgen el posicionament oficial de l'Ajuntament, que aquest mateix dimarts va rebutjar l'ampliació de l'aeroport amb els vots dels comuns i ERC. A favor hi van votar els mateixos socialistes, juntament amb Ciutadans, el grup de Manuel Valls i el PP. Junts es va abstenir.
Precisament aquesta abstenció dels de Carles Puigdemont ha provocat les crítiques de Collboni. El socialista ha retret a Junts que demanés avui per aquesta qüestió (el debat ha vingut impulsat per Junts, que demanava que comparegués el responsable del govern municipal per exposar "el capteniment del govern en relació al futur de l’aeroport de Barcelona") quan ahir el grup d'Elsa Artadi es va abstenir en la votació.
"La posició de Barcelona és qualitativament rellevant però no és determinant, el que és determinant és allò que digui la Generalitat", ha expressat en referència a que l'acord per a l'ampliació implica Aena i el Govern de la Generalitat.
L'avís dels socis del Govern
Encara que el vot de republicans i postconvergents va ser diferent, ambdós socis a la Generalitat es mostren reticents al pla que, per ara, Aena ha presentat per ampliar l'aeroport. El regidor d'ERC Max Zañartu va defensar el seu 'No' ahir remarcant l'impacte mediambiental d'un projecte de tanta envergadura. "Quants milions més de passatgers necessita l'aeroport de Barcelona per ser completament competitiu?", ha preguntat.
I ara fa un mes, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet (Junts), va afirmar que veia "impossible" l'ampliació de la tercera pista en els termes plantejats per Aena pels requeriments ambientals incomplerts fins el moment.