La sessió d’octubre de la comissió d’Economia de l’Ajuntament de Barcelona -que enguany tindrà lloc el dimecres 16-, és sempre un moment clau del mandat municipal, ja que inclou l’aprovació inicial de les ordenances fiscals per a l’any següent, que acostuma a ser l’avantsala per a la negociació del pressupost municipal. En aquest context, el tinent d’alcaldia d’Economia, Jordi Valls, ha presentat aquest divendres una proposta d’ordenances fiscals que parteix dels eixos anunciats prèviament -enduriment de la fiscalitat turística i congelació dels impostos als ciutadans- i que inclou picades d’ull a comuns i ERC que, malgrat no tenir encara la garantia de tirar-les endavant amb el suport d’aquests dos partits, permet almenys tenir-les encarrilades.

Segons ha indicat Valls, els grans eixos de la seva proposta són la “no pressió fiscal a la ciutadania”, per bé que sí que es proposa augmentar la taxa de residus, i alhora “incrementar la fiscalitat en dos àmbits, el turístic i el mediambiental”, amb l’objectiu d’“enfortir l’autonomia fiscal”. L’augment de la fiscalitat turística, en tot cas, encaixa, tot i que amb matisos, amb les propostes que prèviament han posat sobre la taula des d’ERC i BComú. De fet, el mateix Valls ha indicat que “tot i no prefixar una posició de ‘sí’” de comuns i republicans, sí que hi ha hagut “converses” amb totes dues formacions susceptibles d’aprovar les ordenances presentades. 

En tot cas, les principals propostes del PSC són la de l’increment del tipus als establiments amb major valor cadastral, que afectaria especialment els hotels de luxe que, per la seva mateixa condició, estan situats també en immobles de luxe. La proposta és apujar l’actual tipus de l’1% a un 1,08%, malgrat que aquest mateix dijous els comuns van proposar arribar a l’1,30%, el màxim permès legalment. També en aquest àmbit es manté la proposta, ja anunciada de quadruplicar el preu que paguen els autocars turístics, amb la introducció d’una nova taxa de 35 euros diaris per utilitzar la Zona Bus, a banda d’altres increments, de manera que un autocar turístic passaria de pagar uns 20 euros al dia a uns 80 euros.

A més, també es vol augmentar l’autonomia fiscal de Barcelona amb l’augment progressiu de l’IBI als Immobles de Característiques Especials (BICES), una categoria que afecta, entre d’altres les terminals de creuers i les infraestructures portuàries. En aquest sentit, actualment es paga un 0,8% i la proposta és apujar-la fins al 2027, amb un 1,06% el 2025; un 1,18% el 2026, i un 1,30% -el màxim previst-, l’últim any de mandat. Valls ha apuntat que es dona la circumstància que les instal·lacions portuàries situades al municipi del Prat de Llobregat ja paguen l’1,30%, com passa en altres ciutats portuàries de l’Estat com Cartagena i Las Palmas de Gran Canaria, mentre que a Barcelona es paga un 0,8%.

La taxa de residus, entre 5 i 10 euros més cara

Tot i la voluntat de congelar la fiscalitat als ciutadans, la proposta d’ordenances fiscals inclou una pujada que sí que afectaria la ciutadania, ja que en el marc de la fiscalitat ambiental la llei reclama que la taxa de residus cobreixi el 100% del cost de la recollida de residus. En aquest sentit, es proposa un increment progressiu per cobrir el cost del servei, mantenint els descomptes i les bonificacions a les llars ja beneficiàries. La taxa, que es cobra en el rebut de l’aigua i va amb relació al seu consum, preveu un augment anual de 5,26 euros per al consum mensual de fins a 6 m³ d’aigua -de 27,65 a 32,91 euros-, i de 9,77 euros  per al consum mensual fins a 12 m³ -de 51,38 a 61,15 euros-.

Així mateix, també en el camp de la fiscalitat ambiental es proposen canvis com una racionalització i millores a la bonificació per sistemes d’aprofitament de l’energia solar, per exemple, per possibilitar la sol·licitud de bonificació per a instal·lacions solars híbrides que s’instal·lin en substitució d’instal·lacions solars tèrmiques existents. En el cas de l’IVTM, s’estableix una limitació temporal de les bonificacions ambientals de l’impost a un màxim de 5 anys. Es considera que aquest període és suficient per contribuir a l’objectiu d’incentivar la transició i renovació del parc mòbil de la ciutat. També en l’estacionament regulat es redueix al 50% la bonificació dels vehicles “zero emissions”, un cop assolit en bona part l’objectiu inicial d’augmentar la presència d’aquest tipus de vehicles i atesa l’alta intensitat en l’ocupació de l’espai públic d’aquest tipus de vehicles.

Finalment, respecte a mesures concretes demanades per comuns i ERC, Valls ha apuntat que estan disposats a plantejar la pujada de preus del Park Güell, “però no necessàriament per doblar-lo” i que també donen suport a la proposta d’ERC d’apujar el recàrrec municipal de la taxa turística fins als 8 euros, que depèn del Parlament de Catalunya, però no necessàriament per aplicar-lo. De fet, el mateix Valls ha apuntat la possibilitat “d’estacionalitzar” aquest recàrrec. En conjunt, l’Ajuntament calcula que l’impacte econòmic dels canvis proposats en impostos i taxes permetran ingressar a les arques municipals 22,6 milions d’euros més que el 2024.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!