Quan queda una vintena de dies per arribar al 2025, encara no hi ha una decisió ferma sobre les tarifes del transport públic per a l’any vinent. Més enllà d’una eventual pujada de tarifes, molt improbable atès que ja es van revisar a l'alça amb l’arribada del 2024, la incògnita se centra en el manteniment o no de les bonificacions actuals, un cop el govern espanyol ja va anunciar la seva intenció de no perllongar-les més enllà del pròxim Cap d’Any, encara que tampoc no ha fet una confirmació oficial via Consell de Ministres. En tot cas, la fi dels abonaments gratuïts a Rodalies sembla prou clara, però no tant la fi de les bonificacions del 50% d’abonaments de transport públic com la T-Usual i la T-Jove, gestionades per l’ATM de Barcelona.
En aquest context, la consellera de Territori i portaveu del Govern, Sílvia Paneque, ha avisat que les actuals bonificacions del preu del transport públic podrien tenir data de caducitat, però que aquesta, en tot cas, seria de cara al 2026. És a dir, segons avança l'ACN, el Govern ha deixat la porta oberta a mantenir les bonificacions actuals, que en el cas dels abonaments T-Jove i T-Usual, els principals beneficiaris, actualment són del 50% del preu, cobert en un 30% pel govern espanyol i en un 20% per l’ATM, que és un consorci amb participació del Govern, l’Ajuntament de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona, la presidència del qual recau en la titular de la conselleria de Territori.
Segons aquesta voluntat expressada per Paneque, durant 2025 es mantindria la bonificació, almenys del 20% en els abonaments esmentats, que, així i tot, experimentarien una pujada important si s’elimina el 30% de la part estatal. Només com a tall d’exemple, la T-Usual, que té un preu de 42,70 euros que es queda en 21,35 gràcies a la bonificació, podria quedar a un preu de 34,16 euros un cop eliminat el 30% estatal, i la T-Jove, ara a 85,40 euros que amb bonificació queda en 42,70, quedaria en 68,32 euros. Aquests preus, però, només són una projecció no oficial sobre l’escenari de manteniment de la bonificació del 20%.
Replantejament de bonificacions
Ara bé, la mateixa consellera ha indicat, segons ha recollit l’ACN, que l’any 2026 aquesta situació canviaria: “Al llarg del 2025 hem de fer una reflexió sobre quins grups de població hem de bonificar i quins no, perquè el que va néixer en un moment d’excepcionalitat, no es pot mantenir de manera lineal”, ha explicat, per afegir que després de replantejar les bonificacions, segur que seguiran beneficiant-se de les rebaixes de preu sectors com “la gent jove” o aquells que fan servir el transport públic de manera “vinculada a la mobilitat laboral i la geografia”. “Al llarg del 2025 estudiarem això i quin impacte tindria sobre els comptes de la Generalitat”, ha comentat, tot afegint que la intenció bàsica del Govern és “mantenir la democratització de la mobilitat”.