El Govern destinarà 59 milions d’euros a avançar en els treballs de les línies L9 i L10 del metro de Barcelona, segons queda inclòs al projecte de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2022 presentats aquesta setmana, que formaran part dels plans del departament de Territori de finalitzar el tram central de les línies 9 i 10 l’any 2029 com a molt tard.
Tal i com va informar el departament el passat mes de juliol, ja estan en marxa els treballs previs per reprendre la posada en marxa de la tuneladora per continuar amb l’obra del túnel del tram Zona Universitària - Mandri de la L9/L10 del Metro de Barcelona. La tuneladora, que està situada a l’entorn de la futura estació de Manel Girona, reprendrà la perforació del tram central a principis del 2022 en direcció a l’estació de Lesseps fins arribar a Mandri, un cop es completin els treballs previs pel seu funcionament. Per a connectar les branques sud i nord de les línies L9 i L10, entre les estacions de Sagrera i Zona Universitària, cal acabar poc més de 4 quilòmetres de túnel entre les futures estacions de Manel Girona i Lesseps.
Les obres del tram central de l’L9/L10 del metro, entre Sagrera i Zona Universitària, estan valorades en 946 milions d’euros. Els treballs de perforació del tram central per part de la tuneladora tenen un pressupost previst de 79 milions d’euros.
Horitzó 2029
El calendari d’actuació previst, segons es va fer públic el desembre del 2020, és obrir la línia en tres tongades. La primera comprendria les estacions de Lesseps, Guinardó i Sagrera-TAV i entraria en funcionament el 2026, de manera que el ramal Nord que ara mor a La Sagrera podria arribar fins a Lesseps.
En una segona onada d’obertures, prevista pel 2027, s’habilitaran les estacions de Camp Nou, Sarrià, Mandri, Sanllehy i (Plaça) Maragall, de manera que ja es podria fer el recorregut sencer. Finalment, entre 2028 i 2029 s’obririen les estacions pendents de Motors, Campus Nord, Manuel Girona i Putxet. Almenys sobre el paper, amb aquest calendari encara quedarien pendents d’obrir les estacions de La Ribera -de moment, del tot innecessària-, Prat de la Riba i Muntanya.
Aquest impuls pressupostari arriba pocs dies després de la inauguració diumenge de tres noves estacions de l’L10 Sud a la Zona Franca, Port Comercial / La Factoria, Ecoparc i ZAL / Riu Vell, que havien d’entrar en funcionament a finals d’abril, una data que finalment es va posposar per l’allargament del període de proves preliminars per assegurar el correcte funcionament dels trens. Les tres estacions inaugurades juntament amb la ja existent de Zona Franca, donen cobertura de metro a aquesta àrea d’activitat econòmica i amplien l’oferta de transport públic en aquesta zona.
Imatge principal: Andana de l'estació Ciutat de la Justícia de l'L10 / Carlos Baglietto