La transformació de l’avinguda Meridiana de Barcelona és una d’aquelles obres que cal afrontar amb la perspectiva que s’allargaran durant molt de temps. De fet, en els últims anys s’ha fet ja bona part de la feina, amb la renovació del tram entre Consell de Cent i Felip II i aquest mateix primer trimestre del 2025 es preveu l’inici d’una segona fase, entre Felip II i Fabra i Puig, que no estarà finalitzada fins a mitjans de 2026. Ara bé, la gran transformació continua pendent, perquè serà en l’anomenada tercera fase quan s’afrontarà un llarg tram, entre Fabra i Puig i el pont de Sarajevo, que encara té la configuració d’autopista urbana, malgrat l’existència de cada cop més passos semafòrics.
De fet, davant l’envergadura d’aquesta fase pendent, les parts ja transformades o la que està a punt d’iniciar-se es poden considerar de menor calat, ja que s’ha tractat sobretot d’eixamplar voreres, implementar carrils bici i sobretot fer de l’avinguda un espai més ciutadà i menys governat pel trànsit rodat que, tot i això, no ha significat canvis en l’estructura de la mateixa avinguda. En canvi, en aquest tercer tram, sí que es vol transformar realment el traçat de la Meridiana, suavitzant el canvi de cota que hi ha entre els districtes de Nou Barris i de Sant Andreu i suprimint l’imponent mur de contenció de més de nou metres d’altura (a la imatge d'obertura) al lateral de la Meridiana al vessant de Sant Andreu i la desaparició del pont del Dragó, que en realitat és un túnel.
Sobre aquesta tercera fase, l’anterior govern municipal va presentar, ja al límit del mandat, un projecte, gairebé quimèric per la seva envergadura i per la proximitat de les eleccions municipals, que comprenia una transformació radical de tot aquest sector, de gairebé 2,5 quilòmetres de longitud i que manté una configuració d’autopista urbana tot i estar solcada per nou passos de vianants. De fet, és un tram de la Meridiana on pràcticament no hi ha voreres que permetin el desplaçament a peu per la mateixa avinguda i on hi ha importants canvis de nivell, que inclouen dos passos subterranis, el del pont del Dragó al final del passeig de Valldaura i el de la Via Favència, que permet el pas a un nivell inferior de la ronda de Dalt. Per acabar-ho d’adobar, a molt poca profunditat hi passen les vies del tren, cosa que complica qualsevol intervenció.
Tota aquesta complicació encara s'incrementarà en una futura quarta fase, entre el pont de Sarajevo i el límit municipal amb Montcada i Reixac, més enllà del pont que uneix Torre Baró amb Vallbona, on la Meridiana ja està del tot integrada en el nus viari format per les autopistes C-17 i C-58 més l’autovia C-33, i on caldrà comptar amb la participació del Govern. Tot plegat fa que, malgrat anys d’intervenció en aquesta avinguda, les grans transformacions encara que estiguin per arribar.
Reclamació per accelerar la tercera fase
En aquest context, l’Ajuntament de Barcelona preveu que aquest mateix estiu estigui redactat el projecte de la tercera fase, que és quan es concretarà si se segueixen les previsions anunciades just abans de les eleccions municipals o si s’opta per solucions diferents. En tot cas, aquesta mateixa setmana, la Comissió Veïnal per la Reforma de la Meridiana, de la qual formen part associacions veïnals de Sant Andreu i Nou Barris, juntament amb la Federació d’Associacions Veïnals de Barcelona (FAVB) i l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) ha reclamat més celeritat en la redacció del projecte de la tercera fase d’obra.
Segons un comunicat fet públic dimarts, “les entitats veïnals reclamen ser part activa en un procés de transformació ambiciós que ha de millorar tant la connexió entre els diferents barris com la mobilitat sostenible a la zona nord de la ciutat”, i per això han posat sobre la taula les seves exigències, que inclouen “la reducció de vials dedicats al trànsit de vehicles privats en més d’un 50%”, a més d’inversions en transport públic i aprofitar la transformació per desencallar “el perllongament de l’L3 del metro fins a la Trinitat Vella”, una important reivindicació de les dues Trinitats i dels districtes de Nou Barris i Sant Andreu que es va visualitzar en una cadena humana el passat mes de juny que va reunir més de 2.000 persones.
“També reclamen la retirada del mur de nou metres que separa els barris de Sant Andreu de Palomar i la Prosperitat a l’altura del pont del Dragó i la cobertura del vial entre les dues Trinitats, advertint que cal recosir i reconnectar els barris i aprofitar la reforma per donar solució a problemes històrics que afecten els districtes de Nou Barris i Sant Andreu, com la manca d’equipaments, zones verdes i habitatge protegit”, apunta aquesta plataforma, que insisteix que l’Ajuntament ha “d’iniciar les gestions necessàries per abordar la quarta fase de la reforma, que correspon al tram entre el pont de Sarajevo i Montcada i Reixac”, i que requerirà la intervenció de diverses Administracions. Tot plegat indica que per acabar la reforma integral de la Meridiana, encara queden molts anys al davant.