L’avió del Tibidabo té a la seva esquena l’equivalent a 15 voltes completes al món i 800 trajectes entre Madrid i Barcelona. Amb tants de 'quilòmetres' acumulats, ha arribat el moment de fer-ne una reparació exhaustiva.
Per a això, aquest dimarts a migdia una grua l'ha despenjat per poder procedir a una renovació del fusellatge, la decoració interior i la pintura. El canvi sobtarà: creat l’any 1928, aquest històric avió mai ha abandonat el parc d’atraccions i modificarà substancialment la “decoració” del cel de Barcelona. La seva tornada està prevista per a la pròxima primavera.
L'aparell és una rèplica del primer vol de passatgers que va volar entre l’aeroport de Barcelona i l’aeroport de Carabanchel, ubicat a Madrid. Va ser construït per Tallers Estrada de Sarrià i projectat pels enginyers Fath per Marià Rubió.
Una de les característiques principals és que s’impulsa gràcies a la seva pròpia l’hèlix i que conserva l’interior original de l’estació radiotelefònica de 1933.
L’arxiver del Tibidabo, Marià Hispano, va assegurar el 2015 que la sensació dels adults de l’època en entrar en un avió d’aquestes característiques “és la dels nens de 7 i 8 anys d’ara”. Hispano va detallar que la gent de l’època “explicava l’experiència com si realment hagués pujat en un avió real”.
L’arxiver va destacar que la visió que se’n va fer és “una visió total de Barcelona i una experiència compartida”, i va afirmar el paper que va tenir la premsa de l’època per tal de fer perdre la por als usuaris.
Un salt al passat
Una de les primeres impressions que un troba en entrar en aquest avió és el retorn a una època passada, antiga. Amb capacitat per a 10 passatgers, la disposició dels elements de l’avió del Tibidabo crea una atmosfera de proximitat i calidesa que evoca un sentiment casolà. “El primer que sorprèn avui dia és la fragilitat, perquè és un espai contradictori: és un context d’aviació però recorda a una llar”, va sentenciar Hispano.
La disposició dels elements contribueix a crear aquest ambient: un espai per tal de guardar les maletes, un bany i un saló on deu passatgers s’asseuen per gaudir d’un agradable vol. Les finestres i els acabats són de fusta i acaba creant un clima d’autenticitat.
Foto: Tibidabo
Foto: Ajuntament de Barcelona
La premsa de l’època
Els mitjans de comunicació van ajudar a reforçar la imatge d’un avió que, aparentment, no destacava per la seva robustesa ni estabilitat. Tanmateix, l’avió que imita i que cobria la ruta entre Madrid i Barcelona, mai va patir cap accident.
Així doncs, els mitjans van ajudar a apropar aquest vehicle a la ciutadana. En definitiva, fer-lo seu. Una mostra el podem trobar en aquest exemple de La Vanguardia, que es pronunciarà en aquests termes de l'avió.
“Aquesta atracció és un absolut producte de l’industria del nostra país, que en aquest cas, ha demostrat que pot igualar i superar el millor en atraccions que s’han fet a l’0extranger”, deia La Vanguardia el 15 de setembre del 1928.
Diverses generacions
Són diverses les generacions que han gaudit de l’experiència d’aquest “vol simulat” i han convertit en icona aquesta atracció turística.
Així doncs, a partir de la pròxima primavera, sembla que el skyline del parc d’atraccions serà lleugerament diferent amb un canvi. Falta saber si aquest canvi de fusellatge, també modificarà el vermell i l’aspecte característic de tot un símbol de Barcelona.