L’L5 del Metro de Barcelona serà la gran afectada aquest 2022 per les habituals obres estiuenques a la xarxa. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha anunciat aquest dijous un important projecte de renovació i adequació que comportarà la suspensió del servei en el tram entre les estacions de Diagonal i Carmel en diverses fases que tindran lloc per Setmana Santa i als mesos de juliol, agost i setembre amb l'objectiu de canviar la via entre les estacions de Sagrera i Horta i impulsar altres mesures que minimitzin les vibracions al pas dels combois, a més d'extreure l'amiant encara existent a l'estació de Maragall.

Amb una inversió prevista de 15 milions d’euros, els objectius principals de tota l’operativa són la renovació integral de la via en el tram Sagrera - Horta, que es va construir l’any 1960, resoldre els problemes de vibracions existents en aquest tram i també al que va de Verdaguer a Sagrera i extreure el material amb contingut d’amiant de Maragall, tot plegat amb la finalitat de preparar l'L5, que suposa el 26% d’utilització de la xarxa de Metro, per a una millora de les freqüències de pas. Les obres es faran en dues fases que afectaran diversos trams amb el propòsit de minimitzar les afectacions als usuaris. També hi haurà serveis alternatius, preferiblement la resta de la xarxa de Metro.

Primera fase: Setmana Santa

La primera fase d’afectacions tindrà lloc durant la Setmana Santa, en concret entre els dies 9 a 18 d’abril -de fet, tot el període de vacances escolars- i comportarà que quedarà sense servei el tram entre les estacions de Verdaguer i Virrei Amat. Per tant, durant aquesta setmana llarga, l’L5 oferirà servei, d'una banda, de Cornellà Centre a Diagonal i per l’altra, de Vilapicina a Vall d’Hebron. L’objectiu principal d’aquesta primera fase és assegurar l’operativitat màxima de l’estació de Sagrera durant l’aturada de l’estiu. A més, es treballarà en la reducció de vibracions en aquesta zona i en l’obertura d’un pou d’extracció de materials a Sagrada Família.

El transport alternatiu per aquesta fase passarà principalment pel reforç de la resta de línies de Metro, tenint en compte que es tracta d’un tram de Metro amb forces connexions. Així, estan previstos reforços entre el 6% i fins al 35% en la freqüència de pas dels combois de les línies de Metro 1 a 4. També s’habilitarà un bus llançadora que farà el mateix recorregut de les parades de metro sense servei i en el mateix horari, amb fins a 30 vehicles en dies feiners, tot i que des de TMB s’insisteix en que la millor solució per als usuaris serà buscar alternatives de mobilitat en la mateixa xarxa de Metro

Segona fase: estiu

Entre el 9 de juliol i el 10 de setembre és quan s’efectuarà el gruix de l’obra principal, el canvi de via en un tram de tres quilòmetres entre Sagrera i Horta, que es farà en dues subfases. La primera, entre el 9 de juliol i el 7 d’agost comportarà la suspensió del servei entre Congrés i Vilapicina, de manera que, per una banda, hi haurà servei entre Cornellà Centre i Sagrera, i per l’altra, entre Horta i Vall d’Hebron. La segona fase serà entre el 8 d’agost i el 10 de setembre i sumarà al tram afectat l’estació d’Horta, de moment que per aquesta banda només hi haurà servei entre les estacions de Carmel i Vall d’Hebron.

El transport alternatiu inclourà el reforç del servei de les línies 1 a 4 i un servei complementari de bus llançadora. A més, igual que durant les afectacions de Setmana Santa, es preveu reforçar les línies de bus ordinàries H8 i D50, amb recorreguts complementaris als trams afectats pels talls de servei. En la presentació de les obres i les consegüents afectacions, la presidenta de TMB, Laia Bonet, ha recordat que es tracta d’una obra “necessària” i ha convidat els usuaris a “establir itineraris alternatius a través de la pròpia xarxa de metro”.

Aposta per la informació

Així mateix, TMB ha insistit que hi haurà una gran aposta per donar el màxim d’informació als usuaris que inclourà reunions amb representants dels districtes principalment afectats -Eixample, Horta-Guinardó, Sant Andreu, Nou Barris, Sant Martí i Gràcia- així com campanyes informatives en panells al Metro. També hi haurà informants a les estacions en els dies previs per donar a conèixer als usuaris l’impacte de les obres i les alternatives de mobilitat. A les estacions afectades i a totes les d’enllaç, hi haurà també cartelleria per indicar les principals alternatives de mobilitat

Altres obres

A banda d’aquesta important obra de l’L5, TMB ha informat també de tres obres més que afectaran el servei de Metro. Així, el cap de setmana entre el divendres 11 de març i el dilluns 14 del mateix mes es tallarà el tram de l’L5 entre Cornellà Centre i Can Boixeres, oferint només servei entre Can Vidalet i Vall d’Hebron. Entre els dies 1 a 18 d’agost es tallarà l’estació de Drassanes, de manera que l’L3 oferirà servei de Zona Universitària a Poble-sec d’un costat i de Liceu a Trinitat Nova en l’altre. Finalment, durant els mesos de juliol i agost estarà sense servei l’estació de Gorg (L10 Nord), de manera que el servei serà només de Sagrera a La Salut.