El tronc central de les línies L9 i L10 del Metro de Barcelona és una obra de llarg abast que no estarà completament finalitzada fins més enllà del 2030, principalment per l’aturada forçada de la tuneladora, ara mateix a l’estació de Mandri, pendent del reemplaçament del capçal, una operació que suposarà un nou retard. En tot cas, les obres segueixen en altres àmbits. Així, l’actual Govern no s'ha desdit de la voluntat anunciada per l’anterior executiu català d’obrir quatre noves estacions el 2027, les de Guinardó | Hospital de Sant Pau, Plaça Maragall, la Sagrera i Sagrera TAV, i a més ha reprès les obres en l’estació de Sanllehy, a les quals ara s’afegeix l’impuls a dues noves estacions d’aquest tronc central, les previstes a Campus Nord i Manuel Girona.
Segons va informar el Departament de Territori dijous al vespre, ja s’han licitat els treballs d’obra civil i d’estructura interior de les estacions de l’L9/L10 de Manuel Girona i Campus Nord, a Barcelona, per un import de 51 milions d’euros. Les obres que es liciten inclouen l’excavació dels pous de les estacions –en el cas de Manuel Girona, totalment, i en el de Campus Nord, una part– i les galeries de connexió amb el túnel i l’execució de l’estructura interna de l’estació. La mateixa consellera, Sílvia Paneque, ha apuntat que aquest pas “és un nou pas endavant per millorar la mobilitat a Catalunya”, ja que l’L9/L10 és “una actuació cabdal per a la connectivitat, el sistema de transport públic i la descarbonització de la mobilitat” a l’àrea metropolitana de Barcelona.
En concret, les actuacions que es liciten consisteixen en:
Estació de Manuel Girona: L’estació de Manuel Girona es construirà al carrer Doctor Ferran, a l’altura del carrer de Manuel Girona. Les tasques que es duran a terme inclouran una primera fase d'implantació i desviament de serveis, i l'execució a continuació de les pantalles i l'excavació del pou de l'estació, de 27 metres de diàmetre i 60 m de profunditat, la resta d'infraestructura de l'estació i l'estructura interior. Es preveu que els treballs en aquest àmbit comencin a finals de la primavera vinent.
Estació de Campus Nord: Estarà situada en l’encreuament entre els carrers de John Maynard Keynes i Ignasi de Solà-Morales i Rubió. En aquest àmbit, es va actuar en el seu moment en una part dels serveis afectats i es preveu que, el gener vinent, es reprenguin les obres i comencin les tasques per implantar l’obra i concloure el desviament de serveis afectats. Aquesta obra comportarà l’execució de les pantalles i l’excavació dels primers 33 metres del pou de l’estació. L’obra que es licita ara inclou l’excavació dels 22 metres restants del pou, així com la galeria de connexió amb el túnel de l’L9 i altres tasques per a completar l’obra civil i els treballs d’estructura interior. Així, com en el cas de Manuel Girona, també s’inclou l’execució de la llosa de fons del pou, l’estructura interior i andanes i la coberta del pou. Pel que fa a les instal·lacions i arquitectura de les dues estacions estaran recollides en un projecte independent.
En quins àmbits es treballa al tronc central de l’L9/L10?
En el marc de les obres de l’L9/L10, actualment s’està treballant en les estacions de Mandri, Sarrià, Plaça de Maragall i Sanllehy, així com en l’àmbit de macropou de la Sagrera. En paral·lel, estan en marxa els treballs per a la col·locació de la llosa intermèdia del túnel, la que separarà un sentit de l’altre en la circulació dels trens, entre l’àmbit de plaça de Maragall i Lesseps. La tuneladora del tram central està actualment a Mandri, on s'estan fent les tasques de manteniment i posada a punt necessàries abans d’encarar el tram pendent fins a Lesseps.