Novè matí de dilluns amb vaga al metro de Barcelona. Els usuaris donen mostres de fatiga després de suportar tantes jornades amb llargues esperes a les andanes, de fins a 10 minuts en diversos punts de la ciutat. Això és el que es percep des de primera hora a estacions com La Sagrera i Sants, dos dels principals nexos del transport barceloní. "Això és inaguantable. Ja fa dies que estem així i no sempre hi ha una alternativa", afirma el Marc, que espera a l'andana de l'L1 de l'estació de La Sagrera, que té un llarg recorregut fins a arribar a la feina.

40 minuts d'espera

En plena hora punta, a prop de les vuit del matí, es percep l'angoixa a l'ambient. El metro està acostumat a omplir-se, però no de la manera en què ho fa en jornades com aquesta. Els treballadors van decidir col·locar les pauses estratègicament en les hores punta, amb dues aturades parcials especialment complicades per als usuaris: de 7 a 9 del matí, i de 8 a 10 de la nit.

Per això, la indignació dels usuaris sembla que va dirigida cap al personal del metro, com explica la Laura, a la mateixa estació situada a Nou Barris. "Entenc que tenen el seu dret, però al final ho acabem pagant nosaltres", comenta certament resignat.

Per la Laura, una freelance que fa tots els seus desplaçaments per la ciutat en el suburbà, la vaga s'està convertint en un autèntic problema. Li suposa llevar-se molt aviat, perquè des del Guinardó fins a les seves reunions de feina sovint ha de passar llargues estones al metro. Esperes que ara es fan més i més llargues. "He arribat a passar 40 minuts esperant un tren un dia de vaga", explica per la seva part l'Albert, que espera el seu tren just davant del cartell que anuncia una espera superior als sis minuts.

Els usuaris baixen a l'estació de La Sagrera (L1), aquesta matí / Laura Gómez

L'Albert ha hagut de canviar el seu horari laboral els dilluns, després d'arribar a una entesa amb el seu cap. Normalment surt a les 20.45 h de la feina, però ara ha de sortir a les 19 h i fer jornada intensiva. "No em queda cap altra opció. Visc a Canyelles i treballo a Santa Coloma. "Normalment estic una hora al metro", afirma aquest fotògraf d'interiors, que en una jornada de vaga ha arribat a trigar dues hores per fer el mateix recorregut.

Crítiques a l'Ajuntament

La Laura explica que rarament es poden trobar alternatives, tal com havia comentat el Marc. "No sé si podria agafar un altre mitjà, però seria un embolic. El Bicing podria ser una opció raonable però no és tan fàcil", afirma. Per què no és fàcil? Doncs senzillament perquè no hi solen haver bicis disponibles a l'hora que surt de casa i per això ha de tornar al suburbà.

Però no només s'assenyalen els treballadors o la falta d'alternatives, sinó també la gestió de l'Ajuntament en l'assumpte. "Colau no ho està gestionant com toca", comenta en Javier, que espera el metro a l'estació de Sants, en direcció Trinitat Nova. Aquest emprenedor troba "inaudit" que ja hi hagi hagut nou jornades consecutives i que des de l'Ajuntament "no hagin reforçat altres mitjans de transport".

A l'L5, les aglomeracions en hora punta són molt importants / Laura Gómez

A més, en Javier considera que des del Consistori "no sembla haver una voluntat de solucionar" el conflicte, perquè si no considera que ja s'hauria assolit un acord. "Amb el Mobile o amb altres grans esdeveniments, mai no s'havia demorat tant l'acord", explica visiblement disgustat.

En Javier és un rostre més de la preocupació un nou dia de vaga a la capital catalana. Pressió per arribar a la feina, aglomeracions i crítiques. Encara que l'empipament es manté, molts semblen que es donen per vençuts i fins i tot semblen haver arribat a acostumar-se a aquesta situació. "Sembla increïble que vegi el temps d'espera i ni em sorprengui", diu acomiadant-se.