Guanyar espais verds a qualsevol preu és una de les mesures que l’actual govern municipal de Barcelona està duent a terme en diversos punts de la ciutat, en especial a l’Eixample, un districte significat per l’absència de parcs urbans. Dins d’aquesta política comença a prendre força una innovació, no només urbanística, sinó també lingüística, l’ecoxamfrà. Com ja s’ha fet en alguns entorns escolars, l’ecoxamfrà consisteix a foragitar de les típiques cantonades de l’Eixample els vehicles, i si cal també els contenidors d’escombraries, per reconvertir l’espai alliberat en zona d’estada per als veïns. L’ajuntament n’ha anunciat tres de propera construcció a més de tota una reconversió de la plaça Letamendi.
En concret, i segons ha anunciat l’ajuntament, a partir del mes de febrer del 2023 començaran diverses actuacions que tindran com a objectiu habilitar tres d’aquests ecoxamfrans al carrer Aragó a més de renovar completament la part superior de la plaça del Doctor Letamendi, al mateix carrer. Pel que fa als ecoxamfrans, es col·locaran en els següents punts: cruïlla Aragó – Viladomat: muntanya – Besòs; cruïlla Aragó – Entença: muntanya - Llobregat i cruïlla Aragó - Comte d’Urgell: mar-Llobregat. Ara es treballa en la redacció de l’avantprojecte d’aquesta actuació, dotada de 300.000 euros i que permetrà reubicar els contenidors, la càrrega i descàrrega i instal·lar mobiliari de fusta, bancs i jardineres.
Futura plaça Letamendi
Pel que fa a la plaça del Doctor Letamendi, a la intersecció entre els carrers Aragó i Enric Granados, també a partir de febrer s'actuarà a la banda muntanya, amb una intervenció que preveu fer un espai de joc infantil nou, millor i més jugable a la part superior de la plaça. A més, s’unificarà i es reformaran integralment les dues àrees de joc actuals tot mantenint un espai central de pas per facilitar els desplaçaments a peu. Així mateix, es contempla la incorporació de mobiliari als accessos de la plaça. També s’incorporarà senyalització adequada per desviar el recorregut de les bicicletes i dels patinets, de manera que circulin pel carril que actualment passa pel lateral de la plaça i no la travessin pel mig. I es reforçarà la senyalització indicant l'obligació de portar els gossos lligats. Està previst que les obres s’iniciïn al febrer 2023 i acabin al juny del mateix any. Tenen un pressupost de 250.000 euros.
Així mateix, l’ajuntament també ha informat de les properes actuacions per crear espais segurs i saludables als entorns de les escoles Els Llorers i L’Arbret. El projecte preveu crear espais públics segurs, verds, jugables i saludables en el tram de l’avinguda de Roma situat davant l’escola Els Llorers i l’Escola Bressol Municipal l’Arbret. Es pacificarà l’avinguda de Roma a la seva confluència amb el carrer de València. Es restringirà l’accés de vehicles, creant un espai d’estada on s’ubicarà diferent mobiliari com bancs, elements de joc i un aparcament de bicis. Per protegir aquest espai, es crearà una zona enjardinada fronterera amb el carrer de València.
Pel que fa a la zona del carrer Aragó, també dins el mateix entorn escolar, s’instal·larà una tanca verda entre els carrers de Viladomat i Comte Borrell, on s’ubicaran bancs i jardineres amb plantes enfiladisses. En fase de tancament de l’avantprojecte i d’inici de redacció del projecte executiu, es preveu que les obres aniran del novembre d’aquest any fins al febrer de l’any vinent. El pressupost assignat és de 120.000 euros.
Entorns al carrer Entença
Finalment, i promogut per diverses escoles i entitats (AMPA Joan Miró, AFI Entença, AFA Xirinacs, Llar d’Infants Àgora, AVV Eixample Esquerra), el projecte vol reduir la contaminació i el soroll al carrer d’Entença i preveu convertir en un cordó de serveis un carril de circulació. De fet, es tracta de completar l’actuació que ja es va executar des de l’avinguda de Roma fins a la de Josep Tarradellas i fer-la extensiva en el tram que falta: des de la Gran Via de les Corts Catalanes fins a l’avinguda de Roma. En els trams on hi ha centres educatius s’incrementarà l’espai d’estada i s’instal·larà mobiliari urbà. Alhora, es reforçarà la senyalització i l’establiment de mecanismes que facin efectiva la reducció de la velocitat a 30 km/h en els trams escolars. El projecte comptarà amb un pressupost d’uns 270.000 euros, i s’està acabant de tancar el calendari d’execució.