El Centre Municipal de Tennis de la Vall d’Hebron de Barcelona va ser creat per ser la seu de la competició de tennis dels Jocs Olímpics de Barcelona de 1992. Més de trenta anys després, la normativa d’ús i l'estat de les instal·lacions del centre, de titularitat municipal, se situen al centre d’una polèmica entre una part dels abonats i la direcció. Fa unes setmanes, un grup d’abonats va aixecar la veu per denunciar la situació que es viu en aquest centre esportiu, gestionat per la Federació Catalana de Tennis, que hi té la seu, i la Unió de Federacions Esportives de Catalunya (UFEC).
Aquest mateix grup d’abonats apunta que les instal·lacions estan en un “estat lamentable” i ha fet públic un comunicat on lamenta la situació de les instal·lacions així com una nova normativa, d’aplicació des del 2 de gener, que consideren que “dificulten la pràctica esportiva dels socis”. Per la seva banda, la direcció del centre esportiu apunta que no hi ha cap canvi en la normativa, sinó l’aplicació estricta de les normes vigents i que, pel que fa a l’estat de les instal·lacions, ja s’estan duent a terme inversions, anunciades, en tot cas, el passat mes de desembre, és a dir, abans de les queixes.
“El principal problema és l’estat de les instal·lacions”, diuen els abonats disconformes
“El principal problema és l’estat de les instal·lacions, que estan en un estat lamentable”, apunta en declaracions a ElNacional.cat un dels abonats del Centre Municipal de Tennis de la Vall d’Hebron, que afegeix que almenys hi ha hagut una pista fora d’ús a causa de la caiguda d’un fanal. La situació, de fet, ha acabat provocant una revolta d’abonats, que ja s’han posat en contacte amb el regidor d’Esports de l’Ajuntament de Barcelona, David Escudé, i reclamen que el consistori aturi uns canvis normatius que consideren que “a banda de no haver estat consensuats amb els usuaris, perjudiquen la planificació i la logística i contrasten amb les línies estratègiques expressades per l’alcalde en matèria esportiva”.
Al mateix regidor se li ha fet arribar un comunicat adreçat a la Junta directiva del club, signat per 300 socis -el club en té uns 1.300-, on manifesten el seu desacord amb la normativa implementada aquest 2025 en aspectes com la reserva de pistes amb només dos dies d’antelació, que segons els abonats revoltats, “no respon a les necessitats dels socis, ja que dificulta planificar amb prou antelació, especialment per a aquells amb horaris laborals ajustats”, així com la durada màxima d’una hora per reserva, un temps que consideren “insuficient per dur a terme una sessió esportiva completa, especialment en esports com el pàdel o el tennis”.
”Volem posar de manifest que les condicions en les que es troben moltes pistes són inadmissibles per a un club d’aquestes característiques”, continua el comunicat dels abonats que apunten que part de les pistes “presenten un deteriorament considerable que afecta la pràctica esportiva”, fins al punt que en una de les pistes de terra batuda “les línies estan tan desgastades que sobresurten del terra i poden fer la traveta als jugadors, representant un risc inacceptable”. Per tot plegat, els abonats signants reclamen canvis en la normativa i “destinar més recursos al manteniment i millora de les instal·lacions abans d’implementar noves normatives”.
La direcció nega els arguments dels socis díscols
Per la seva banda, el director del Centre Municipal de Tennis Vall d’Hebron, Xavi Amador, nega a ElNacional.cat els arguments dels abonats díscols. Amador, que va assumir la direcció de l’entitat a l’octubre, apunta que un cop va comprovar “que no s’aplicava la normativa vigent” va comunicar als abonats en dues ocasions, una a principis de desembre i una altra a mitjans del mateix mes, que a partir del gener s’aplicaria la normativa i, alhora, es començarien a fer intervencions per millorar les instal·lacions. “Vull aclarir que no s’ha canviat la normativa, el que s’ha fet és aplicar la normativa en vigor”, insisteix.
Entre els motius de queixa hi ha la durada d’una hora per reserva de pista, que segons Amador és el que marca la normativa i el que és habitual pel que fa al tennis, tot i que admet que “durant molts anys jugaven hora i mitja o fins i tot tres hores”. En aquest context, la direcció va posar un “preavís al desembre” per recordar l’obligatorietat de jugar una hora, que la reserva es faci a dos dies vista per abonats i a un dia pels no abonats. “En la carta explico que alliberant mitja hora per pista guanyem cinc hores cada pista al dia, i això incrementa que la resta d’abonats tinguin més disponibilitat”, afegeix. A més, el director apunta que s’estableix la necessitat de passar per recepció abans d’accedir a la pista perquè “teníem detectat que hi havia gent que es colava per les pistes”.

Part dels abonats critiquen l'estat de les instal·lacions / Foto: Cedida

Pel que fa a l’estat de les instal·lacions, el director assenyala que a la carta enviada el 17 de desembre ja s’anunciaven les intervencions de millora, que ja s’han començat a efectuar: “Aquesta setmana s’ha començat una reforma integral de les pistes de tennis”, anuncia per aclarir que “això va ser explicat al desembre, no és una reacció a les queixes”, per retreure als abonats més queixosos el fet que “quan ens vam reunir, en cap moment em van qüestionar el manteniment, em van qüestionar el temps d’ús de les pistes”. Finalment, el directiu anuncia que, pel que fa al pàdel, aviat s’aplicarà un canvi per permetre reservar la pista durant 90 minuts.
L’Ajuntament apunta que ja es treballa en la millora de les instal·lacions
Finalment, i a consultes d’aquest mitjà, fonts de l’Ajuntament de Barcelona han destacat que l’Institut Barcelona Esports (IBE), de titularitat municipal, està duent a terme un “seguiment de tots els espais a millorar al centre municipal de Tennis Vall Hebron juntament amb el gestor de la instal·lació”, afegint que “es porten a terme periòdicament actuacions de renovació i manteniment i estan previstes més actuacions en els propers mesos”. Ara bé, si des del consistori s’apunta que ja es treballa en la millora de les instal·lacions, pel que fa a les condicions d’ús de les pistes, les mateixes fonts assenyalen que són els gestors els que decideixen “quines són les condicions d’ús més adients per al correcte funcionament de la instal·lació”.
En aquest sentit, des del consistori s’assenyala que aquests canvis “busquen possibilitar que més socis i sòcies puguin tenir oportunitat per reservar i utilitzar les pistes i pretenen supervisar que les reserves es realitzen correctament”, però s’assenyala que “durant els primers mesos es farà un seguiment de l’aplicació d’aquestes mesures per si cal anar-les ajustant”. Per la seva banda, el director del centre apunta que l’objectiu final és que “des del club, la federació i l’UFEC i de la mà de l’Ajuntament de Barcelona, es reafirmi aquesta instal·lació referent del tennis com a seu olímpica”. Tanmateix, no tots els abonats hi estan d’acord.