Aquest diumenge 10 de novembre ha entrat en servei el nou tram de tramvia de la línia T4 del Trambesòs des de Glòries fins a Verdaguer. Aquesta nova prolongació de la xarxa d'aquest transport públic correspon a la fase 1 de les obres de connexió de tota l'avinguda Diagonal amb tramvia iniciades el 7 de març de 2022. El nou servei de tramvia recorrerà aproximadament 2 quilòmetres —entre la plaça de les Glòries i el carrer de Girona—, de manera que entra ja de ple en l’Eixample i el connecta amb els municipis de l’àrea metropolitana al costat del Besòs. El cost global d'aquesta primera fase ha estat de 63 milions d'euros, 48 en les obres i 15 per fabricar nous tramvies.

Està previst que aquesta nova connexió incorpori 24.000 viatgers més al dia i es calcula que eliminarà al voltant de 2.000 cotxes diaris del tram central de la Diagonal. Per respondre a la demanda agregada que suposa prestar aquest nou servei a l’actual T4 fins a Verdaguer, s’han adquirit 3 nous tramvies – actualment en fabricació– que permetran incrementar, en el primer trimestre de 2025, la flota actual de 18 tramvies a 21.

La línia T4 de Trambesòs que opera aquest nou tram va deixar de circular direcció Ciutadella-Vila Olímpica el 21 d’octubre i va començar a fer el recorregut cap al centre de la ciutat sense passatgers. A partir d’ara, la T5 i la T6 passaran a cobrir el servei des de Glòries fins a la platja. Amb motiu d'aquests canvis, Tram ha penjat cartells i ha desplegat personal d'informació a les parades. El nou tram d’infraestructura tramviària enllaçarà amb quatre línies de metro, l’L1, L2, L4 i L5, i catorze línies d’autobús urbà de TMB i algunes d’interurbanes. "Entre altres avantatges, també contribuirà a descongestionar la xarxa d’autobusos, sobretot les línies horitzontals, optimitzant els recursos destinats al sistema de transport públic", expliquen des de l'Ajuntament de Barcelona.

Acompanyat d'una reurbanització

Pel nou servei, l’Ajuntament de Barcelona ha realitzat els ajustos semafòrics necessaris perquè el tramvia tingui prioritat de circulació. Al tram entre els carrers de Castillejos i Bailèn, s’han ajustat els cicles semafòrics de 27 cruïlles, les 10 de l’avinguda Diagonal i 17 més de l’entorn. I a l’àmbit de la mateixa plaça de les Glòries, amb la nova urbanització s’han instal·lat 10 passos de vianants amb semàfors. A més, les obren han suposat un guany de 17.290 m² de noves voreres. En alguns espais, el creixement de la vorera inicial ha estat molt destacat, passant de 2,8 metres de vorera a 9,7 en el tram entre el passeig de Sant Joan i Sicília o dels 4,8 als 16 metres d’amplada entre el carrer Sardenya i el carrer Marina. Pel que fa al verd, aquesta tardor s'ha començat la plantació de 8.965 m² en parterres i la plantació de 266 nous arbres, conservant alhora plàtans centenaris. A banda, també s’incorporen 7.753 m² de zona verda a la superfície per on circula el tramvia i 1.734 m² de zona verda a l’espai que s’ha guanyat amb la configuració de la nova plaça de Pablo Neruda.

La xarxa del Trambesòs amb el nou tram fins a Verdaguer / Ajuntament de Barcelona

63 milions d'euros

El cost global d'aquesta primera fase ha estat de 63 milions d'euros, 48 en les obres i 15 per fabricar els 3 nous tramvies. El nou tram sorgeix de la col·laboració de les administracions, entre l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya. El finançament de l’obra correspon a la Generalitat (37 M€) i l’Ajuntament (11 M€), mentre que la del nou material mòbil a les administracions consorciades a l’ATM: Generalitat, Ajuntament de Barcelona i l’AMB. En paral·lel, el cost les obres d’urbanització per part de l’Ajuntament ha estat de 52 milions d'euros, als quals s’afegeix la inversió feta per la construcció del col·lector, prèvia a la de la infraestructura tramviària, de 8,1 milions d’euros.

Un sistema pioner sense catenària

Tal com ja es va anunciar, la connexió de les xarxes de tramvia per la Diagonal funcionarà sense línia aèria de contacte o catenària i es farà amb un sistema d’alimentació contínua per terra basat en un tercer carril enrasat a la superfície entre els dos raïls que alimenta els tramvies exclusivament al seu pas. Això ha requerit adaptar la flota actual de tramvies, amb 20 anys de funcionament, a aquest nou sistema. D’aquesta manera, tant la flota actual com els tres tramvies nous, seran capaços de captar energia tant amb pantògraf, en els trams amb catenària, com amb uns captadors situats sota bastidor dels vehicles, en els trams sense catenària. Els tramvies que facin aquest recorregut passaran d’un tram a l’altre canviant el sistema d’alimentació i desplegant o replegant el pantògraf. Serà la primera vegada a l’Estat que s’implementa aquesta solució tecnològica en tramvies.

La fase 2 de la connexió per la Diagonal, en tràmits

La nova infraestructura preveu consolidar la connexió de les dues xarxes en una segona fase, contemplada en l’actual Pla director d’Infraestructures 2021-2030, i que permetrà connectar ambdues xarxes de tramvia per l’avinguda Diagonal entre les places de Francesc Macià i de les Glòries Catalanes, separades només 4 km. Quan s'executi, es preveu doblar la demanda preexistent d’ambdues xarxes de tramvia, dels 31 milions de viatges anuals actuals fins als 62 milions de viatges anuals.

Actualment, l’Ajuntament de Barcelona ja té redactat el projecte de reurbanització de la segona fase de la connexió del tramvia. El document, en fase de validació tècnica, preveu els canvis urbanístics necessaris per fer-ho possible. Aquesta reurbanització suposa una inversió d’uns 53 milions d’euros. Alhora, el Govern municipal també té redactat i en fase de validació tècnica un altre projecte executiu necessari per unir els tramvies, que depèn de la iniciativa municipal: la segona fase del col·lector que s’instal·larà en aquest mateix àmbit de la Diagonal i que tindrà un pressupost d’uns 61 milions d’euros. 

Paral·lelament, l’ATM està acabant de redactar el projecte de la infraestructura i les instal·lacions del tramvia, que inclourà tres parades noves a Diagonal / Cinc d’Oros, Balmes Casanova i que té un pressupost estimat d’uns 90 milions d’euros aportats íntegrament per la Generalitat a l’ATM. El material mòbil es calcula que costarà aproximadament uns 80 milions d’euros que aportarà directament l’ATM. En total, el pressupost estimat de la part tramviària és de 170 milions d’euros. La previsió és que es puguin aprovar inicialment els tres documents a inicis del 2025 i de forma definitiva durant el segon trimestre del 2025.

Sense inauguració: enmig d'una vaga laboral

La inauguració d'aquest tram de tramvia de la Diagonal s’havia de celebrar aquest dissabte i va quedar suspesa a causa de la vaga convocada pels treballadors del Trambaix i el Trambesòs. A l’acte havien d’assistir el president de la Generalitat, Salvador Illa, i l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni. Convocada per CCOO i UGT, amb la jornada de protesta volen posar sobre la taula els problemes que “afecten tant la qualitat del servei com la seguretat de persones treballadores i usuaris”. “Des de l'inici del servei de tramvia a Barcelona el 2004, el nombre d'usuaris s'ha multiplicat per sis, però aquest augment no ha vingut acompanyat d'una ampliació proporcional en els recursos”, apuntaven. Afegeixen que ara “es continua operant amb el mateix nombre de tramvies i conductors, menys inspectors, i sense ajustos en els temps comercials, incloent-hi els temps en parada per l'accés dels passatgers”.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!