L’1 de febrer del 2018, amb prou feines quinze dies després d’un inesperat anunci segons el qual el Tramvia Blau iniciava una aturada indefinida, l’emblemàtic tramvia que recorre l’avinguda del Tibidabo entre les places Kennedy i Doctor Andreu va quedar fora de servei. Han passat quatre anys i mig i malgrat que hi ha hagut avenços en àmbits propers, com la modernització del funicular del Tibidabo, ara anomenat Cuca de Llum, en el cas del Tramvia Blau el més calent és a l’aigüera, ja que ni tan sols hi ha sobre la taula un projecte per dur a terme la renovació, tot i que aquest mes, setembre del 2022, s’esgota el termini que la mateixa administració s’havia donat per tenir-lo.
És per això mateix que Junts per Catalunya ha avisat aquest dimarts a l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, i el seu govern municipal, que ja fa tard a l’hora d’engegar la maquinària administrativa que pugui permetre encarrilar el nou projecte de tramvia en el termini mínim de temps possible. “Fa més de quatre anys que no tenim servei del Tramvia Blau i volem recordar al govern municipal que és un projecte urgent i no podem permetre més demores”, ha exclamat el portaveu del Grup municipal de Junts per Catalunya a Barcelona i regidor adscrit a Sarrià-Sant Gervasi, Jordi Martí Galbis, en una atenció als mitjans just a la parada en desús del tramvia a la part inferior de l’avinguda Tibidabo.
Martí Galbis ha alertat que el termini per presentar el projecte finalitza “de manera imminent”, i que per això cal que desbloquejar un projecte que suposarà una inversió de fins a 19 milions d’euros que hauria d’incloure la reurbanització de l’avinguda Tibidabo, les places Kennedy i Doctor Andreu i el carrer Bosch i Alzina, on hi ha les cotxeres, a més de “redissenyar els nous combois del Tramvia Blau per adequar-los a la normativa de seguretat actual”. “Alertem el govern municipal que no podem esperar més, volem ja el projecte executiu per procedir a la licitació de les obres”, ha assenyalat, per afegir que “s’ha perdut un mandat” i mostrar-se confiat que en el proper es pugui desenvolupar amb un nou govern municipal i es puguin començar les obres el 2023.
Així mateix, Galbis ha aprofitat per recordar que el govern del districte de Sarrià-sant Gervasi, encapçalat per Albert Batlle, va prometre una comissió de seguiment multidisciplinari del projecte i que aquesta “ni s’ha constituït ni s’ha convocat”, ja que ni els veïns ni les plataformes veïnals “no tenen cap notícia d’aquesta comissió”. A més, Marti Galbis ha anunciat que portaran el tema al proper plenari de Sarrià-Sant Gervasi i ha considerat que l’abandonament del Tramvia Blau és també un exemple de la “discriminació d’aquest districte des del punt de vista de la inversió”, ja que està a la cua dels deu districtes barcelonins pel que fa a les inversions per part del consistori.
Rebuig del trenet turístic
Així mateix, el portaveu de Junts ha rebutjat que el servei alternatiu que es va posar en marxa els mesos de juliol i agost, un trenet turístic fortament criticat pels amants del transport original, pugui ser considerat com “un servei substitutiu de futur del Tramvia Blau”, i per això ha defensat la necessitat d’activar un projecte que inclogui un tramvia del segle XXI amb combois que “responguin als requisits tècnics i de seguretat i de normativa comunitària”, que inclouria “refer l’enginyeria i el disseny”, però que en qualsevol cas, que puguin donar un “servei amb totes les garanties a veïns i turistes”.
Quatre anys sense calendari
El mateix gener del 2018, quan es va anunciar l’aturada indefinida del servei, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) va avançar que la remodelació integral del Tramvia Blau tindria un cost aproximat d’11 milions d’euros, però no va afegir cap calendari d’execució. Aquesta inversió inicial inclouria el cost de la nova plataforma ferroviària, el canvi de totes les vies i la catenària, la renovació d’un dels tramvies, la reparació dels tramvies que habitualment fan el servei amb passatgers, la tramitació de la llicència d’activitat i altres actuacions complementàries.
El 28 de gener del 2018, un diumenge, el Tramvia Blau va fer les seves últimes circulacions, fet que va provocar nombroses protestes d’usuaris i amants d’aquest emblemàtic transport, que encara es van enfurismar més aquest estiu quan va ser substituït per un trenet turístic. El mateix anunci de tancament ja va provocar la reacció del PDeCAT -embrió del que ara és Junts- i ERC, que van engegar mesures en contra de l'aturada indefinida. El Tramvia Blau, que data del 1901, és l’únic supervivent de l’antiga xarxa de tramvies de Barcelona. Fa un recorregut de 1.276 metres des de l’inici de l’avinguda del Tibidabo fins a la plaça del Doctor Andreu, i salva un desnivell de 93 metres. TMB n’és l’operador des del 1981, per cessió de l’Ajuntament de Barcelona.