La reurbanització de la Via Laietana té llum verda judicial, un cop el jutjat contenciós administratiu 14 de Barcelona ha avalat la continuïtat de les obres de reforma i ha rebutjat la suspensió cautelar que van demanar Barcelona Oberta-Unió d'Eixos Comercials Turístics de Barcelona i Foment del Treball, que havien sol·licitat la suspensió de l'aprovació definitiva de l'avantprojecte de les obres. El jutge considera que "no s'aprecia ni es justifica" la concurrència de l'element essencial de perill en cas que la resolució del recurs contra la reforma urbanística es demorés. Afegeix que la part demandant no al·lega que l'execució de les obres pugui causar-li perjudicis a ella sinó que, en cas que els donessin la raó, s'haurien de revertir les obres.
La interlocutòria respon al recurs contenciós administratiu presentat el passat 23 de març per part de l’entitat Unió d’Eixos Turístics, sota la que s’apleguen la patronal Foment del Treball i l'associació d'eixos comercials Barcelona Oberta que demanava de forma cautelar la paralització de les obres a la Via Laietana per considerar-la "lesiva" per als interessos econòmics de la ciutat i per a la mobilitat de l'àrea metropolitana. De fet, la reforma, que ja està en marxa i que des del passat 10 d’abril manté tallada al trànsit la Via Laietana en sentit ascendent és una de les obres més controvertides del Model Superilla que el govern municipal està implantant a la ciutat.
La petició dels demandants sol·licitava com a mesura cautelar la paralització de les obres, però segons la decisió del jutge, no s’al·lega que l’execució de la resolució de l’ajuntament per la qual s’aprovava la reforma pogués causar-li perjudicis, “de manera directa o indirecta” i a més especifica que la possibilitat de revertir les obres sempre seria possible. Per això considera que la qüestió que es planteja és purament econòmica i, en tot cas, afectaria l'Ajuntament de Barcelona i no als demandants.
Tallada en sentit ascendent
De fet, les obres avancen al ritme previst i des del passat 10 d’abril està tallada la circulació en sentit ascendent en tota la zona d’obres i només es permet l’accés fins a la plaça d’Antoni Maura en un sol carril habilitat únicament per a ús exclusiu de veïns, serveis i accés als pàrquings que hi ha a les avingudes Catedral i Francesc Cambó. Així, la plaça d’Antoni Maura s’ha convertit en una rotonda que obliga el tràfic ascendent a fer mitja volta i tornar a baixar en direcció al port. Tot plegat una afectació molt important en una de les artèries principals de connectivitat entre el Ciutat Vella i tot l’àmbit del Port Vell amb l’Eixample i que començarà a dibuixar el resultat final, quan la Via Laietana quedarà com un espai on la circulació estarà força restringida a serveis i veïns.
Itineraris recomanats
La recomanació pels vehicles privats és agafar el següent itinerari alternatiu: avinguda Marquès de l’Argentera, passeig Picasso, passeig Lluís Companys i ronda Sant Pere, tot i que també hi ha la possibilitat, segons el destí, de desplaçar-se fins al Paral·lel i la ronda de Sant Pau per accedir a l’Eixample. A més, mentre durin les obres, les línies de bus 47, V15 i V17, que circulen en sentit muntanya, també seran desviades pel mateix recorregut alternatiu Picasso-Lluís Companys, així com els nocturns N8 i N28, mentre que el bus de barri 120 inicialment mantindrà el seu itinerari habitual. Els desplaçaments en bici també s’han d’adaptar a aquesta nova configuració.