Després que el maig del 2023 el TSJC va confirmar la primera mort per amiant d'un extreballador del metro de Barcelona, ara un jutge ha reconegut per primer cop una incapacitat permanent a un treballador en actiu també per la mateixa causa, la presència d’amiant, en aquest cas en les instal·lacions de Vilapicina, on Metro de Barcelona té cotxeres i tallers. Segons ha donat a conèixer aquest dimarts el Col·lectiu Ronda, el Jutjat Social número 4 de Barcelona ha declarat en situació d’incapacitat permanent en grau de total derivat de l’asbestosi causada per l’exposició a l’amiant a Rafael Almansa Rubio, que va treballar durant més de 40 anys a les instal·lacions de Vilapicina de Metro de Barcelona.

El març de 2019, el treballador -encara en actiu en aquell moment- va ser el primer a denunciar l’asbestosi que patia a conseqüència de la inhalació de fibres d’asbest mentre exercia la seva professió de mecànic torner als tallers del Metro. Ho va fer en una roda de premsa oferta al despatx de Col·lectiu Ronda acompanyat pels integrants del Comitè d’Empresa, que van reiterar les seves crítiques cap a la direcció de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) per negar l’existència de casos d’afectacions greus sobre la salut entre la plantilla derivats de la presència d’amiant als combois i les instal·lacions del suburbà.

Amiant detectat des del 1988

Segons Ronda, TMB va reaccionar a les declaracions d’Almansa amb un comunicat on negava l’existència de malalties pulmonars causades per l’amiant entre els integrants de la plantilla i va afirmar que els informes mèdics encarregats per l’empresa municipal reduïen l’afectació de Rafael Almansa a l’existència “d’alteracions pleurals”. Tanmateix, en la sentència coneguda ara, el Jutjat Social 4 de Barcelona considera acreditada l’existència d’asbestosi derivada de l’activitat com als tallers de reparació i manteniment de Vilapicina i recorda que “una avaluació de l'any 1988 va detectar presència d'amiant” als tallers i que, posteriorment, una avaluació higiènica de l’any 1990 va determinar la presència d’amiant a les instal·lacions del Metro, especialment als túnels i conductes de ventilació, fruit del desgast de les antigues sabates de fre, la pintura i altres components mecànics dels combois. Així i tot, la sentència recull que no és fins al 2018 que es va implantar “un pla d’intervenció per eliminar l’amiant en estructures i es va intensificar la vigilància de la salut” de la plantilla.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!