Barcelona ha tingut molts parcs d'atraccions, però encara en podria haver tingut un altre, el Lake Valley, que s'hauria ubicat a la zona del Pantà de Vallvidrera. L'any 1907 un jove empresari de tan sols 25 anys i de nom Heribert Alemany i Escardó impulsaria el projecte de construcció d'un parc de lleure a la zona del Pantà de Vallvidrera. Aquell any presentaria la sol·licitud de llicència a l'Ajuntament de Sarrià, que en aquell moment era un municipi independent i que seria el darrer a annexionar-se a Barcelona l'any 1921.
El projecte dissenyava un parc integrat en la zona boscosa, amb diverses atraccions (entre elles una muntanya russa), petites diversions com prismàtics o miradors, un restaurant i un teatre de natura a l'aire lliure. El parc tindria una gran extensió i s'estendria des de la finca de Can Sibina (on actualment trobem el col·legi Montserrat) fins a la zona del pantà de Vallvidrera i la Vil·la Joana. Del projecte, consultable a l'arxiu, només se'n conserva la descripció i un dibuix del conjunt previst.
🤔 ‘Estar a la quinta forca’ i altres frases fetes amb origen a Barcelona
🌊 La muralla de Mar, el passeig més popular de la Barcelona del segle XIX
🥘 Els desapareguts berenadors de la Barceloneta: quan es menjava marisc i paella amb els peus a la sorra
🥪 Biquini, l’entrepà barceloní que més confusió porta fora de Catalunya. Per què l’anomenem així?
Per facilitar-ne l'accés dels visitants caldria comunicar la zona del pantà, al vessant Nord de Collserola, amb la vila de Sarrià. Aquí entraria en joc el Mina-Grott, un peculiar sistema de transport que aprofitaria el túnel per on discorria la canonada que duia l'aigua del pantà de Vallvidrera fins a Sarrià. Dins aquest túnel s'hi ubicaria un petit trenet elèctric, que seria el primer de l’estat espanyol i que connectaria els dos vessants de la muntanya.
L'enginyer Carlos Emili Montañés se n'adjudica l'autoria, però resulta difícil saber la relació real entre Heribert Alemany i Emili Montañés, qui realment va ser-ne impulsor i la relació de l’enginyer amb el projecte del Lake Valley. El que si és cert és que aquest trenet seria l'embrió dels Ferrocarrils Catalans (FCC), actuals FGC, que el 1916 inaugurarien un nou túnel sota Collserola connectant Sarrià amb Les Planes, i més endavant amb Sant Cugat. Seria precisament Emili Montañes qui n’hauria promulgat la construcció.
Oposició al projecte
El projecte del Lake Valley rebria una fort oposició per part de la companyia de Ferrocarrils de Sàrria i Funicular de Vallvidrera, que veien en el Mina-Grott una forta competència i que iniciaria una batalla política-judicial pel seu tancament. No ajudaria tampoc l'èxit que estava tenint el Parc d'Atraccions del Tibidabo, que en dificultarien la trobada d'inversors per tirar endavant el projecte.
El 13 de juny de 1908 s'inauguraria el Mina-Grott i el Bar situat a la caseta del guarda del pantà. Però aquest somni burges, com molts altres de la ciutat, no arribaria a bon port i no es desenvoluparia. L'únic que se'n construiria seria el mencionat trenet, el teatre de natura i la caseta del guarda, que construïda uns anys abans es reaprofitaria com a bar.
En les imatges històriques conservades es veu la caseta del guarda amb el nom de Lake Valley Bar escrit a la seva façana, així com el Teatre de Natura ple de gom a gom en una representació teatral. Actualment, però, no en queda cap rastre més enllà de les imatges històriques i panells divulgatius. Un agraïment molt especial a en Pere Fàbregas per la informació aportada sobre el tema.