Les obres de les línies L9/L10 del Metro de Barcelona en el seu tronc central continuen avançant amb l’objectiu d’entrar en servei a finals d’aquesta dècada. Actualment, es treballa en les estacions de Sarrià i Mandri, que, segons va anunciar el juliol passat el president de la Generalitat, Pere Aragonès, podrien entrar en servei l’any 2027. Ara, cal afegir el nou impuls que rebran dues estacions situades a l’altre extrem del tronc central, les estacions de Guinardó i Maragall, de les quals el departament de Territori va licitar, la setmana passada, les obres d'estructura interior, amb una inversió conjunta de 15,3 milions d’euros.
Segons va informar el mateix departament de Territori, les obres licitades permetran finalitzar l’obra civil d’aquestes dues estacions, que ja compten amb el pou i les galeries de connexió excavades des de fa anys, abans que les obres es paralitzessin. Aquestes obres, que es preveu que comencin la primavera del 2024, donaran pas als projectes d’arquitectura i instal·lacions d’aquestes estacions. Els terminis per a les obres, amb un màxim previst de 15 mesos, comportaran que les dues estacions estiguin enllestides a finals del 2026, de manera que, de moment, es manté la intenció de fer inauguracions esglaonades com es va anunciar amb la represa de les obres el 2020, amb quatre possibles estacions en servei ja el 2026 -Lesseps, Guinardó, La Sagrera i La Sagrera Alta Velocitat-; cinc el 2027 -Camp Nou, Sarrià, Mandri, Sanllehy i Maragall- i quatre més entre 2028 i 2029, les de Motors, Campus Nord, Manuel Girona i Putxet.
Així seran les estacions de Guinardó i (plaça) Maragall
Les dues estacions de les quals s’han licitat ara les obres d’estructura interior són les de Guinardó / Hospital de Sant Pau i Maragall. Pel que fa a la primera, tindrà enllaç amb l’actual estació del mateix nom de l’L4 -de fet, durant anys un plafó anunciant la futura línia de Metro ha ocultat l’entrada al vestíbul de l’L9/L10-. El pou, ja excavat, té una profunditat de 76 metres. Per a l’acabament de l’obra civil de l’estació, s’executaran, entre d’altres, lloses, escales i l’estructura metàl·lica interior necessària per als ascensors que s’instal·laran posteriorment. Aquests treballs es liciten per un import de 8,9 milions d’euros i un termini d’execució de 15 mesos.
Pel que fa a l’estació de Maragall, cal tenir en compte que no se situa on hi ha les estacions actuals de les línies L4 i L5 del mateix nom, sinó a la plaça Maragall, tot i que, de moment, s’utilitza el nom de Maragall en els documents de treball, amb el risc de crear confusió entre els futurs usuaris. En tot cas, el pou de la futura estació de (plaça) Maragall té una profunditat de 60 metres. Per a finalitzar l’obra civil de l’estació, s’executaran entre d’altres, forjats, lloses, escales i l’estructura metàl·lica per als ascensors. En aquest cas, l’import de licitació d’aquesta obra és de 7,4 milions d’euros i el termini d’execució, de 13 mesos.
Aquestes dues estacions són de tipus pou, fàcilment adaptables a zones densament urbanitzades i amb nombroses infraestructures al subsol. Són característiques d’aquesta línia de metro, d’aquí que també se les anomeni estacions tipus L9.
Estat actual de les obres de l’L9/L10
Actualment, l’L9/L10 té en servei 38 quilòmetres de línia i 35 estacions. Corresponen als extrems del sistema que, al seu torn, se subdivideixen en dos: L9 Nord i Sud i L10 Nord i Sud. En conjunt, registren 23 milions de passatgers a l’any. Per a completar la línia i assolir-ne el potencial, el Govern està treballant en la posada en funcionament del tram central, que serà comú a totes dues línies, amb una inversió de 925 milions d’euros. Un cop finalitzada, transformarà la mobilitat metropolitana, atès que connectarà cinc municipis –entre els més poblats de Catalunya: Barcelona, Santa Coloma de Gramenet, Badalona, l’Hospitalet de Llobregat i el Prat de Llobregat. I permetrà multiplicar per cinc, fins als 113 milions, els passatgers anuals.
En total, l’obra de l’L9/L10 inclourà la posada en funcionament de 12 estacions –11 al tram comú i 1 a l’L10 Sud-. Actualment, estan en execució l’obra civil de les estacions de Mandri i de Sarrià; el pou de Mandri ja està totalment excavat (75 metres de profunditat) i el de Sarrià ha assolit el 55% dels 73 metres que tindrà. Ara es liciten les estructures interiors de Guinardó / Hospital de Sant Pau i Maragall i en els pròxims mesos, s’impulsaran treballs d’obra civil a les estacions de Sanllehy, Campus Nord i Manuel Girona.
Pel que fa al túnel, els treballs a les estacions s’estan desenvolupant en paral·lel a la perforació, mitjançant tuneladora, del tram pendent de túnel. La màquina ha perforat 1,7 quilòmetres dels 4,2 que queden per excavar; ha superat l’estació de Sarrià i està perforant el terreny en direcció a l’estació de Lesseps.