L’estació intermodal de la Sagrera ve de lluny i va per llarg, es van iniciar el 2009 i l'última data d’acabament prevista és tan líquida com “a partir de 2025”. Almenys, després d’anys de paràlisi, des que es van reprendre les obres el 2018 que a poc a poc es van complint diverses fites que permeten veure, ja que es tracta d’una instal·lació ferroviària, la llum al final del túnel. Segons ha anunciat aquest dilluns la ministra de Transports i Mobilitat, Raquel Sánchez, a partir de l’agost començaran els treballs per permetre que, a la tardor, els trens de la R2 de Rodalies, els que van o venen de Granollers, passin ja per les andanes, de moment buides, de la futura estació de la Sagrera.

Tot i que encara queda molta feina per fer per finalitzar l’obra en conjunt, i encara més per urbanitzar tot el seu entorn en un parc lineal que haurà de ser dels més grans de Barcelona, el cert és que a poc a poc es van notant les millores. Des del desembre del 2020 que els trens de la R1, els que van pel Maresme, ja passen per l’interior de l’estació de la Sagrera -no confondre amb Sagrera-Meridiana-, i s’espera que en el tram final d’aquest mateix 2022 s’inauguri l’estació de Sant Andreu Comtal -Sant Andreu a seques segons la nova nomenclatura-.

Ara, cal afegir que a partir de l’agost i amb una durada de 12 setmanes, es faran els treballs per permetre que els trens de l'R2 passin per l’estació de la Sagrera, pas necessari per poder prosseguir amb la  construcció de la futura estació i també imprescindible per fer-los passar per les noves vies de Sant Andreu Comtal, ara subterrànies. En una compareixença davant els mitjans a les profunditats de la futura estació, la ministra Sánchez ha recordat que els treballs de tota la infraestructura -amb quatre eixos: l’estesa de vies, l’estació intermodal, l’estació de Sant Andreu Comtal i el col·lector de la Rambla Prim- ja estan “realitzats en un 60%”, ja que totes elles “han passat l’equador”.

Interrupció de l‘R2

Amb tot, per aconseguir que els trens de l’R2 emboquin el nou camí per l’estació subterrània de Sant Andreu Comtal i la Sagrera, caldrà tallar aquesta línia durant un període de dotze setmanes des de finals d’agost. Durant aquest període, els trens de l’R2 procedents de Granollers s’aturaran a l’estació actual de Sant Andreu Comtal i no seguiran el seu recorregut fins al centre de Barcelona. Un cop finalitzats els treballs, es podrà inaugurar la nova estació de Sant Andreu i els trens, passant per les andanes buides de la Sagrera, seguiran amb normalitat en direcció al centre de la ciutat.

La ministra de transportes, Raquel Sánchez, ha visitat les obres de la futura estació de la Sagrera en companyia de la segona tinenta d'alcaldia, Janet Sanz / Foto: Sergi Alcàzar

Tot plegat serà només un altre impuls a l’estació intermodal, que encara està pendent de moltes més obres, ja que ha d’incloure el pas dels trens d’alta velocitat, l’arribada de les línies de metro 4, 9 i 10 i el funcionament d’una estació d’autobusos interurbans, a més de realitzar els accessos en cotxe i, finalment, convertir tota la cicatriu ferroviària que separa Sant Andreu de Sant Martí en un important parc urbà. De tot això el més aproximat que s’ha atrevit a dir la ministra ha estat, simplement, “a partir del 2025”. La pugna amb la finalització de la Sagrada Família està servida.