L’octubre del 2021 les aleshores tinenta d'alcaldia d'Urbanisme, Infraestructures, Mobilitat i Ecologia, Janet Sanz, i la regidora de mobilitat, Laia Bonet, van presentar un ambiciós projecte de desenvolupament de la xarxa pedalable de Barcelona, amb la creació de trenta nous quilòmetres de carril bici. Una de les propostes estrella era la construcció de trams de carril bici segregats al centre neuràlgic de la ciutat, la plaça de Catalunya, amb l’objectiu de permetre la connexió de Ciutat Vella amb el passeig de Gràcia i la rambla Catalunya, i donar continuïtat al carril bici de la ronda Sant Pere, amb la previsió d’iniciar les obres el 2022. Ja entrats al 2024, aquest carril bici de la plaça Catalunya no només no s’ha executat, sinó que el govern municipal de Jaume Collboni ha decidit renunciar-hi, fet que ha generat mala maror entre els ciclistes de la ciutat.
El senyal d’alarma el va encendre aquest dijous la Xarxa Veïnal del Raval, una de les entitats defensores d’aquest carril bici, que va apuntar en xarxes socials que havien rebut comunicació que el carril bici de la Plaça Catalunya, “aprovat pels pressupostos participatius, no es farà”. Aquesta entitat ha retret a Collboni l’incompliment d’un decret d’alcaldia i al PSC el fet que s’hagi tombat el projecte “sense donar-nos alternatives, ni nou calendari”.
Avui ens han comunicat que el #CarrilBici de la #PlaçaCatalunya aprovat pels #PressuspostosParticipatius NO ES FARÀ. S’incompleix un Decret d’Alcaldia d’obligat compliment.
— XarxaVeinalRaval (@RavalXarxa) January 10, 2024
I es tomba sense donar-nos alternatives, ni nou calendari. Aquesta és la nova política del @pscbarcelona?
Tot seguit, l’anunci de la renúncia al carril bici ha provocat la reacció de col·lectius ciclistes, com Biciculturabcn, que ha apuntat que “definitivament Jaume Collboni està contra la mobilitat sostenible” i Barnabici, que ha plantejat “tallar la circulació d'un carril de plaça Catalunya per permetre el pas segur de les bicis com a acció reivindicativa davant la negativa del PSC de Barcelona de complir amb l'acordat”.
Definitivament @jaumecollboni està contra la #MobilitatSostenible https://t.co/Qn0bN47mkM
— biciculturabcn (@biciculturabcn) January 11, 2024
Hauríem de plantejar-nos tallar la circulació d'un carril de Pça Catalunya per permetre el pas segur de les bicis com a acció reinvindicativa davant la negativa del @pscbarcelona de complir amb l'acordat.@bacc_cat @AlcaldiaBiciBcn @AdlbBarcelona @RevoltaEscolar @massacriticabcn pic.twitter.com/zt6ajbwmSY
— Barnabici (@bcnbici) January 10, 2024
També ha dit la seva la portaveu del grup municipal de Barcelona en Comú a l’Ajuntament de Barcelona i promotora de l’expansió de la xarxa pedalable en l’anterior mandat, Janet Sanz, que ha criticat a l’actual govern municipal la seva política en contra de la bicicleta: “Primer va ser desmuntar el carril bici de Via Augusta, després limitar la circulació de bicis a Ciutat Vella, i ara que no faran el carril de Plaça Catalunya que és indispensable”, per afegir que Collboni és “l’únic alcalde progressista que aplica les mesures de PP i Vox contra la bici”.
Primer va ser desmuntar el carril bici de Via Augusta, després limitar la circulació de bicis a Ciutat Vella, i ara que no faran el carril de Plaça Catalunya que és indispensable
— Janet Sanz 🇵🇸 (@janetsanz) January 10, 2024
A Barcelona, Collboni, l’únic alcalde progressista que aplica les mesures de PP i Vox contra la bici https://t.co/Ks5pj99Ekn