“El taxi unido jamás será vencido”. Aquesta ha estat la consigna més repetida aquest matí en la manifestació dels taxistes barcelonins contra els VTC, o també anomenats falsos taxis. La manifestació ha començat a Arc de Triomf, a l’alçada de l’Avinguda de Vilanova i ha culminat a la Plaça Sant Jaume. Abans, però, un grup de representants del gremi traslladat la seva situació al Parlament.
Segons la Guàrdia Urbana, han participat 2.500 taxistes a la manifestació, xifra que puja fins als 12.000, segons les xifres dels organitzadors. Diversos sindicats de taxistes han participat en la concentració, entre els quals es troben Elite -el principal organitzador de la concentració-, el Sindicat de Taxistes de Catalunya, l’Associació de Taxistes Paquistanesos de Catalunya, entre d’altres.
La manifestació s’ha emmarcat en la jornada de vaga que celebren aquest dijous, en què s’ha aturat el servei de taxi a Barcelona des de les 8 del matí fins les 8 del vespre. Ha començat a Arc de Triomf, ha seguit pel Passeig Lluís Companys fins a arribar al Parc de la Ciutadella, davant del Parlament. Posterioment, els manifestants s'han desplaçat fins la Plaça Sant Jaume.
Al llarg de tot el recorregut, els taxistes han fet explotar petards i traques, dues de les quals s'han encès davant de la seu de la cambra catalana i de l'Ajuntament de Barcelona, on ha tingut lloc un episodi violent. Allà, els manifestants han carregat sense èxit contra la porta principal per a accedir dins l'edifici.
Què reclamen?
Els taxistes demanen la regulació del lloguer de cotxes amb conductor, àmbit que denominen "falsos taxis". Consideren aquesta competència és deslleial perquè està especulant amb el mercat, augmentant l’oferta i provocant pèrdues als taxistes amb llicència.
Per això, reclamen a les institucions catalana i espanyola que prenguin mesures perquè s’acompleixin les lleis vigents a l’Estat espanyol que limiten la presència de falsos taxis, molts relacionats amb gran empreses multinacionals com Uber. Actualment, dues lleis, la ROTT i la LOTT, estableixen que només hi pot haver un VTC per cada trenta taxis amb llicència, ràtio que asseguren que s’incompleix.
“Uber ens portarà a la ruïna”
L’aparició de serveis de transport sense llicència ha desestabilitzat els taxistes en els darrers anys. Segons apunten, la crisi, juntament amb l’aparició d’aplicacions que ofereixen lloguers de cotxes amb conductor, han reduït entre un 30% i un 50% el seu negoci.
"Uber ens portarà a la ruïna", explica Francisco Franco, un taxista d'origen gallec que porta 40 anys en el gremi. Comenta que a la competència del lloguer de cotxes "només li interessa el negoci de l'aeroport", mentre que els taxistes s'han de quedar "amb la resta". Amb tot, assegura que factura la meitat que fa 5 anys.
La llicència, principal escull
Un dels punts més conflictius és que els conductors de serveis com Uber no han de fer front a les despeses que implica un taxi amb llicència, entre les quals es troben la revisió de l’ITV anual, l’assegurança i la mateixa llicència, que molts estan pagant gràcies a crèdits bancaris.
"Ells no paguen res, en canvi nosaltres hem de guanyar més de 100 euros al dia per amortitzar els costos del taxi, explica un altre taxista, en Vicente García, visiblement enfadat. "Nosaltres prohibiríem aquests serveis", explica sobre els VTC, que considera “una competència deslleial”.
En la mateixa línia, la María, taxista des del 2009, apunta que ella encara està pagant la seva llicència, que li va costar 125.000 euros. Explica que, com ella, hi ha molts conductors que han demanat un préstec bancari per a sufragar aquest cost. Assegura que el conflicte s'acabaria "si no hi haguessin llicències", o bé si "els governs fan complir les lleis".
Crítiques a Rajoy
El president del govern espanyol, Mariano Rajoy, ha estat omnipresent en la manifestació. Molts taxistes consideren que el seu executiu permet la presència d'aquests serveis de transport perquè hi ha interessos ocults darrera. "Quan Rajoy deixi el govern, el posaran de conseller delegat d'Uber", explica en Benjamin, taxista des de fa més d'una dècada.
Com ell, dos taxistes més critiquen la "indiferència" de les institucions, tan espanyola com catalana, per a resoldre el problema. Creuen que malgrat manifestacions com aquesta, "està perdut perquè no hi ha res que fer davant els interessos de les grans multinacionals".