El metro de Barcelona és una gran capsa de sorpreses. El mapa conceptual de TMB, el que es fa servir per als desplaçaments, té la finalitat de ser funcional. Per això, perd realisme i amaga molts dels detalls de la complexa xarxa de transport. Conscient d'aquesta falta de concreció, Florence Jarrier, un exfuncionari francès, ha elaborat un mapa del metro barceloní molt més acurat, que mostra el corregut de les vies, la dimensió i disposició de les andanes, l'any de la inauguració dels trams, els projectes pendents, entre moltes altres curiositats. El mapa de Jarrier és una manera entretinguda de veure el metro i permet fer alguns descobriments.
En donar-li un cop d'ull, una primera troballa són les cotxeres, que no són visibles a simple vista pels usuaris del metro. Per exemple, es poden apreciar les cotxeres de la Zona Franca, on descansen els trens quan el servei de metro queda aturat la matinada dels dies laborals. Una de les cotxeres més grans és la de l'estació de Vall d'Hebron, on es poden comptar fins a onze vies addicionals.
La disposició de les andanes també desvetlla com ha canviat la manera de construir el metro amb el pas de les dècades. La majoria de les estacions tenen les andanes al mateix nivell amb les vies al centre o bé amb el sistema que s'anomena Solució Barcelona, amb tres andanes per facilitar els intercanvis. A les estacions més noves, les de la L9 i la L10, es pot apreciar com les dues andanes se superposen en dos nivells.
D'altra banda, també és anecdòtic veure el que ja hauran notat molts usuaris habituals de la L2 del Metro: en un tram, entre Paral·lel i Tetuan, hi ha una disposició invertida de les vies, és a dir, el metro va per l'esquerra en comptes de per la dreta. A Plaça Catalunya, el que és curiós no és la disposició de les vies sinó l'aglomeració de vies en un espai molt concret. Allà, tal com es pot veure al mapa, les vies dels trens de Rodalies passen entremig de les vies del metro.