La marxa lenta de taxistes per protestar contra l'escalada dels preus dels combustibles ha començat aquest dimecres al matí, poc abans de dos quarts d'onze, a l'Aeroport del Prat en direcció cap al Parlament. Segons els organitzadors, hi participen al voltant de 800 vehicles tot i que confien que un cop al centre de la ciutat se n'hi afegiran més. La manifestació, convocada per l'associació majoritària del sector a Barcelona, Elite Taxi, ha comptat amb el suport de la Plataforma per la Defensa del Sector del Transport de Mercaderies, l'organització de transportistes que protagonitza una vaga indefinida des de la setmana passada. El portaveu d'Élite Taxi, Tito Álvarez, ha demanat ajudes com les aprovades per la pandèmia i ha advertit que, en cas contrari, podrien iniciar una altra protesta estacionant els taxis enmig del carrer com ja van fer el 2018 a la Gran Via. 

La marxa ha estat encapçalada per set tractores de camió en representació dels transportistes, alguns dels quals ja encadenen deu dies de protesta. Els taxistes, acompanyats d’una desena de camions, han sortit a les 10.25 h, més de mitja hora més tard del previst. La primera parada ha estat la terminal d'arribades de l'aeroport, conegut entre el col·lectiu com el 'tub', i han enfilat cap a un polígon del Prat de Llobregat per reagrupar-se i dirigir-se a la C-31 en direcció al centre de Barcelona i al Parlament. Segons ha informat el Servei Català de Trànsit (SCT), la protesta ha provocat retencions de fins a tres i quatre quilòmetres a l'Hospitalet de Llobregat i al Prat de Llobregat.
 A més, el trànsit s'ha vist afectat al llarg del recorregut de la marxa, que ha passat per Gran Via i el passeig Lluís Companys de camí al Parlament.

Carlos Baglietto

 

"No podem respirar"

El líder d’Élite Taxi, ha explicat que han tornat a sortir al carrer perquè “no poden respirar” amb una caiguda de la facturació del 50% respecte al 2019 i un increment dels costos del 60% en l’últim any. “Tot puja i les tarifes només s’han incrementat un 2,8%. Si no les volen tornar a apujar per no repercutir-ho als consumidors, ens hauran de donar ajuts directes”, ha afegit. Abans d'iniciar la marxa, Álvarez ha destacat en declaracions als mitjans que la protesta té el suport de totes les associacions del taxi. Álvarez ha deixat clar que “és moment d’ajudar al sector” perquè si no se’ls obligarà a tornar a parar el servei un cop més amb una vaga. "Nosaltres prestem un servei metropolità i és l'Àrea Metropolitana la responsable que tinguem un benefici raonable. La solució no depèn d'apujar tarifes i carregar-lo als consumidors, però se'ns ha de compensar d'alguna manera", ha declarat Álvarez, qui també ha urgit el Govern a implicar-se en l'assumpte. Els taxistes demanen "una revisió urgent de les tarifes o ajudes directes al sector", així com mantenir una reunió amb el vicepresident del Govern i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, que és "el màxim responsable del taxi català". 

L’Associació Taxi Companys és una de les que a última hora s’ha sumat a la marxa lenta. El seu portaveu, Luís López, ha explicat que l’Associació Nacional del Taxi, de la que en formen part, s’ha reunit dos cops en els darrers dies amb la ministra de Transports, Raquel Sánchez, i que s’han esperat a conèixer la seva postura per participar o no en la protesta. López ha destacat que el gran objectiu d’aquest dimecres és enviar un missatge clar a les institucions per forçar-les a ajudar el sector del taxi.  La marxa de taxistes coincideix amb la desena jornada de la vaga de transportistes, que aquest dimecres han tallat la Ronda Litoral de Barcelona amb una marxa a peu en sentit Besòs, i després en sentit Llobregat, entre les sortides 14 i 17, prop de la Zona Franca.; a més, alguns han participat en la marxa dels taxis amb caps tractors. D'altra banda, a primera hora d'aquest matí s'han repetit els piquets a les terminals i als accessos dels dipòsits del port de Barcelona. Davant d'aquesta situació el govern espanyol ha decidit avançar a aquest dijous la reunió amb el Comitè Nacional de Transport per Carretera per plantejar solucions a l'atur indefinit del sector, tot i que l'aturada està convocada per petits transportistes que no se senten representats per aquest òrgan.