Al barri de Vallbona, al districte de Nou Barris, es localitza el pas de vianants més absurd i segurament el més perillós de Barcelona. La via del tren talla en dos el barri i per passar d’un costat a l’altre que fer-ho per un pas soterrani que té una particularitat, en terminologia de l’Ajuntament és un “pas mixt”, és a dir, pel mateix lloc per on passen els vehicles -cotxes, autobusos, etcètera- hi passen els vianants. Tot i que hi ha regulació semafòrica, a ningú se li escapa el perill que els vianants hagin de passar per un túnel pel mateix espai que utilitzen els cotxes.
Aquesta situació, però, té els dies comptats, i tal com es va anunciar l’abril del 2022 però amb un retard important, ja que inicialment s’havia d’engegar l’actuació el primer trimestre del 2023, finalment han començat les obres per obrir un pas específic per a vianants, en el marc de la reconversió del barri emmarcada en el projecte Agrovallbona, de transformació d’aquest barri sota el paraigua del Pla de Barris de la Zona Nord. De fet, el barri ha de viure una transformació important en els propers anys, amb actuacions com la recuperació de la Granja del Ritz i el soterrament de les vies del tren a Montcada, que també beneficiaran aquest barri barceloní.
En tot cas, pel que fa al pas soterrani, que afecta una línia de tren no afectada pel soterrament, ha començat l’obra per habilitar un tercer pas al pont del carrer Oristà, comprès entre el carrer de la Torre Vella i la plaça Primer de Maig. La previsió de finalització de les obres, d’una durada de 8,5 mesos, és maig de 2024. La inversió en aquesta intervenció és de 2,1 milions d’euros i materialitzarà una nova connexió dins el barri i, en primera instància i fins que s’aprovi la modificació del planejament urbanístic de la zona, tindrà un ús exclusiu per a vianants. El pas actual es mantindrà per l’ús de vehicles i bicicletes.
Reivindicació veïnal
Aquesta actuació per a la creació d’un nou pas ha estat una reivindicació història del moviment veïnal del barri -que fins i tot havia pintat en un dels murs un pas exclusiu per a vianants- per tal de garantir les condicions de seguretat en un punt que connecta els dos nuclis principals del barri i que també és zona de pas a peu per arribar al barri de Can Sant Joan de Montcada i Reixac. L’actuació inclou, per una banda, l’execució de l’estructura que habilitarà un nou pas inferior sota la línia ferroviària, i per una altra la urbanització provisional de l’entorn que permet l’ús de la nova connexió generada.

La nova estructura estarà conformada per un calaix de formigó armat de secció interior lliure d’11 metres d'amplada per 6,1 metres d’altura i una llargada de 13,30 metres en la llosa superior i 17,48 metres en la inferior. El calaix es construirà in situ i es col·locarà mitjançant l'empenta de l’estructura amb gats hidràulics recolzats sobre un mur auxiliar d’empenta. Segons el projecte, els treballs es duran a terme sense cap interrupció del servei ferroviari ni del trànsit rodat. Inicialment, el pas habilitat serà per a vianants. Un cop s’aprovi la modificació de planejament i es reordenin els vials de Vallbona, s’invertiran els passos i el pas antic quedarà per a vianants mentre que el pas nou s’habilitarà per a la circulació de vehicles.