La construcció de l’L9 del Metro de Barcelona arrossega ja més de dues dècades d’endarreriment. Les primeres previsions apuntaven a tenir tota la infraestructura en servei el 2007 i en l’actualitat l’horitzó final està situat el 2029. Amb tot, sembla que alguna cosa es comença a moure, almenys al Guinardó, on aquesta setmana han començat els treballs de muntatge d’una gran grua que tindrà com a objectiu retirar una tuneladora obsoleta. Es tracta d’un dels passos previs previstos per a poder reprendre ben aviat les obres i impulsar de manera decisiva la finalització d’aquesta línia que ha de connectar Badalona i Santa Coloma de Gramenet amb la Zona Franca i el Prat de Llobregat.
Segons va difondre a principis de setmana el compte de twitter ‘Volem Línia 9’, ja s’ha muntat just a la zona de l’estació del Guinardó —on enllaçarà en un futur amb l’L4— un pont-grua que extraurà la tuneladora abandonada ubicada a Lesseps. El mateix compte avisa que, amb tot, s’ha acumulat un nou retard en les previsions de represa de les obres, ja que la tuneladora de Manuel Girona s’havia de reactivar aquest mes d’abril i finalment no ho farà fins al maig. En aquest cas es tracta de la tuneladora per continuar amb l’obra del túnel del tram Zona Universitària - Mandri. La intenció és que aquesta tuneladora comencés la perforació del tram central a principis d’aquest any —al final serà al maig— en direcció a l’estació de Lesseps fins arribar a Mandri.
📢Ara mateix: muntatge del pont-grúa a Guinardó que extreurà la tuneladora abandonada ubicada a Lesseps #volemL9 #volemL10
— Volem Línia 9 (@volemL9) April 26, 2022
❌Respecte la reactivació de la tuneladora de Manuel Girona, es reprendrà al maig i no a l'abril. Un nou retard
📸@maxii_olii pic.twitter.com/AyxxnJ5lU6
Quatre quilòmetres pendents
Per a connectar les branques sud i nord de l’L9/L10 i culminar, així, aquestes línies, cal perforar poc més d’uns 4 quilòmetres de túnel entre les futures estacions de Manuel Girona i Lesseps. Així mateix, cal finalitzar l’obra civil de la gran major part de les estacions ja iniciada en la fase d’obres anterior, fer les obres d’arquitectura i instal·lacions, començar la construcció de l’estació Manuel Girona i col·locar la llosa intermèdia, vies i instal·lacions al túnel del tram central, inclòs el que està construït però no en servei i que té poc més de 5 quilòmetres. Les obres per a finalitzar l’L9/L10 estan valorades en prop de 950 milions d’euros.
El calendari previst actualment, segons es va fer públic el desembre del 2020, és obrir la línia en tres tongades. La primera comprendria les estacions de Lesseps, Guinardó i Sagrera-TAV i entraria en funcionament el 2026, de manera que el ramal Nord que ara mor a La Sagrera podria arribar fins a Lesseps. En una segona onada d’obertures, prevista pel 2027, s’habilitaran les estacions de Camp Nou, Sarrià, Mandri, Sanllehy i (Plaça) Maragall, de manera que ja es podria fer el recorregut sencer. Finalment, entre 2028 i 2029 s’obririen les estacions pendents de Motors, Campus Nord, Manuel Girona i Putxet. Almenys sobre el paper, amb aquest calendari encara quedarien pendents d’obrir les estacions de La Ribera —de moment, del tot innecessària—, Prat de la Riba i Muntanya.