Pujar a l’autobús a Barcelona sense pagar bitllet es considera frau i comporta una multa de 100 euros, però Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha calculat que gairebé la meitat d’aquests casos de frau responen a la mateixa dinàmica: els passatgers accedeixen als vehicles amb bitllet, però no el validen. És a dir, no és que no hagin abonat el títol de transport corresponent, sinó que, voluntàriament o no, se salten l’acció de validar-los. Davant aquesta situació, TMB està reforçant els missatges a la xarxa de bus per recordar la importància de validar el bitllet en el moment d’accedir al vehicle.
La campanya informativa s’ha desenvolupat des del 9 de setembre per donar resposta al fet que, segons estudis de la mateixa TMB, el 50% dels usuaris que no validen porten títols dels que permeten fer viatges il·limitats durant el període de validesa com la T-Usual, T-Rosa, T-16,T-Jove, Hola BCN... Per això, a les pantalles d’informació de la xarxa aquests dies s’han intensificat la publicació de missatges on s’incideix en la necessitat de validar el títol i es recorda que no fer-ho comporta una sanció de cent euros. Durant la campanya també hi ha agents als autobusos que demanen el bitllet al passatge amb la intenció de sensibilitzar els usuaris i usuàries per tal d’evitar sancions innecessàries.
L’objectiu és reduir el frau de les persones que porten bitllet i no el validen i de les que pugen al bus sense un títol vàlid. Segons els estudis de TMB, els viatgers que pugen al bus sense bitllet són entre l’1,5 i el 2% del passatge. A més, augmentar el nombre de validacions permetria millorar el servei, ja que es podria adaptar millor l’operativa amb el nombre real dels passatgers que hi circulen. L’increment de validacions també suposaria més ingressos econòmics que es destinarien també a millorar el servei de bus. Cal tenir en compte que actualment es registren entre 750.000 i 800.000 validacions a la xarxa de bus cada dia laborable, una xifra, segons TMB, que podria augmentar significativament si tothom portés títol de transport i el validés.
De fet, des que TMB permet pujar als vehicles de tres o més portes per les dues portes del davant, han sovintejat les queixes dels usuaris davant l’augment de viatgers que pugen als vehicles sense validar bitllet, tot i que tots aquests vehicles inclouen una validadora contactless a la part central del vehicle. En els casos de grans aglomeracions, com el cas dels autobusos que porten a destinacions turístiques com el Park Güell o la Barceloneta, aquestes queixes han estat especialment dirigides contra turistes.