L’empresa publicitària de Risto Mejide, After Share, s’encarregarà d’una campanya de l’Institut de Cultura de Barcelona (Icub) per fomentar la lectura. Es tracta de demanar a bibliotecaris i llibreters de Barcelona que triïn dos llibres per enviar-los al president dels EUA, Donald Trump, amb l’argument que ningú no "necessita obrir la seva ment" tant com ell. Tot plegat quedarà enregistrat en un documentari. L’eslògan és “Barcelona Ciutat Llibre”, un joc de paraules amb “Lliure”.
L’Icub depèn del tinent d’alcalde socialista Jaume Collboni, a qui Mejide va fer la campanya electoral (la del “#nofotem”) a les municipals del 2015. Aquelles eleccions, el PSC va passar d’onze regidors a quatre i de segona a cinquena força política del consistori. Collboni i Mejide no han amagat mai la seva bona relació. Aquesta selfie d’ambdós (on hi ha també el llavors president del Barça, Sandro Rosell, i el seu cap de gabinet, Gerard Guiu) el va piular el mateix Risto:
Friends will be friends… pic.twitter.com/0CdjNuJjYZ
— Risto Mejide (@ristomejide) 13 d’agost de 2014
La campanya de lectura tenia un pressupost de licitació de 133.100,00 € (IVA inclòs). After Share se l’ha endut amb una oferta de 108.000,02 €, la segona més barata.
L’empresa de Risto Mejide va guanyar de molt a les altres sis competidores en l’anomenada “proposta tècnica” que, a diferència de l’econòmica, és valorada per un comitè d’experts de forma més subjectiva. La “proposta econòmica” donava fins a vuit punts, la tècnica fins a dotze. After Share va obtenir 19,29 punts de 20 possibles. El següent competidor en va fer 14,98.
Aquesta campanya de promoció de la lectura ha aixecat unes quantes crítiques, tant perquè el document en què es presenta conté nombroses faltes d’ortografia com pels dubtes que suscita respecte al seu objectiu: que els barcelonins llegeixin més.
El regidor de Cultura del PDeCAT, Jaume Ciurana, n'ha demanat la retirada "i que se'n programi una altra consensuada amb el sector del llibre". La campanya és “frívola i infantiloide", ha afegit.
El Gremi de Llibreters de la ciutat, un dels convocants de la campanya, també rep. Editorials independents han posat en solfa la campanya per polititzada.
Demà es parlarà d'això: https://t.co/pIx56hlsA6
— Isabel Sucunza (@IsabelSucunza) 10 de maig de 2017
A casa ja ens hi hem posicionat aquest migdia. pic.twitter.com/FdZ4S36nJw
@IsabelSucunza No em puc creure que sigui veritat. Tan, però tan rucs, són?
— Teresa Amat (@TeresaAmat) 10 de maig de 2017
Vegin aquí els detalls de la campanya de Mejide per al foment de la lectura. Aviso: qualitat lingüística que clama al cel, a més. #onfire https://t.co/MVX1ooeU7W
— tina vallès (@tinavalles_) 10 de maig de 2017
@adakleinFortuny Trump. Open your mind. No podré dormir.
— tina vallès (@tinavalles_) 10 de maig de 2017
@tinavalles_ @adakleinFortuny Open your as ja s'ha dit?
— Adrià Pujol Cruells (@AdriPujol) 10 de maig de 2017
@tinavalles_ @AdriPujol Fills de puta. I nosaltres matantnos per 10.000€ p fer recerca. Vaig a cremar containers i torno.
— Ada Klein Fortuny (@adakleinFortuny) 10 de maig de 2017
I Mejide, quants llibres ha llegit? La seva visió és oberta? Li ha servit llegir per a tenir una visió més oberta?
— Joan Safont (@joansafont) 10 de maig de 2017
Barcelona envía un cargamento de Fanta a Trump.
— Gabriel Rufián (@gabrielrufian) 11 de maig de 2017