El subsol de la plaça de Catalunya és un laberint de passadissos i escales per connectar tot d’infraestructures ferroviàries. En aquest punt cèntric de Barcelona coincideixen quatre estacions, la de les línies L1 i L3 de Metro, la de Rodalies-Renfe i la de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), en un complex que històricament va acollir també l’avinguda de la Llum que va configurar tot un entramat comercial que, de fet, havia de ser encara molt més gran del que va acabar sent. En tot cas, un dels problemes que té tot el complex d’intercanvi entre modes de transport és el de l’accessibilitat, un punt on el departament de Territori ha decidit posar fil a l’agulla.
💡 La galeria soterrània que va passar de la lluminositat a la sordidesa
Segons ha informat aquest dilluns el departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, ja s’han iniciat les obres per a millorar l’accessibilitat a l’intercanviador de Catalunya de les L1 i L3 de metro i l’estació d’Adif (línies Renfe). Els treballs, que compten amb un pressupost de 400.000 euros, permetran adaptar a persones amb mobilitat reduïda els itineraris de correspondència entre aquestes estacions. Amb aquesta actuació també es resol la connectivitat de l’L1 i Renfe amb FGC. En concret, les obres consistiran en la substitució de l’escala existent al passadís de connexió entre l’L1 i l’L3 per una successió de rampes per a garantir l’accessibilitat de tots els itineraris de correspondència entre aquestes estacions i la d’Adif, que ja estan adaptades. Aquesta actuació compta amb finançament del fons europeu Next Generation.
Afectacions en superfície
Els treballs que ara comencen comportaran, en superfície, l’ocupació d’un àmbit de vorera a l’entorn de la plaça de Catalunya i el tancament del passadís on s’actuarà. Quedaran oberts dos dels tres passadissos entre l’L1 i l’L3. L’obra en el seu conjunt té un termini de cinc mesos. Per tant, a partir de l’abril de l’any vinent ja serà possible, per a persones amb mobilitat reduïda, seguir itineraris accessibles per poder fer intercanvis de sistemes ferroviaris sense haver de sortir a superfície, tal com passa actualment. Cal tenir present, així mateix, que mentre durin les obres, alguns dels passadissos quedaran tancats i obligaran els usuaris a fer recorreguts alternatius de manera provisional.
Un centre neuràlgic del transport ferroviari
Cal tenir en compte, així mateix, que la plaça de Catalunya és un espai neuràlgic del transport ferroviari, tant des d’una perspectiva històrica com actual. En aquesta plaça hi ha l’estació terme dels FGC a Sarrià i el Vallès, així com un dels baixadors més importants de Rodalies, hereu de la històrica estació de tren de Martorell. A més, la plaça de Catalunya va ser el lloc on van coincidir les dues primeres línies de Metro de Barcelona, de les que aviat se celebrarà el centenari. El Gran Metro, que en el seu traçat original feia el recorregut de Lesseps a Liceu, actual L3, i el Metro Transversal, que anava des de la Bordeta a la plaça de Catalunya, actual L1.