Aquest dilluns, 28 d’abril, ha començat una nova fase de les obres de reurbanització de l’avinguda Meridiana de Barcelona, entre el carrer de Felip II i el passeig de Fabra i Puig, després de tres setmanes de realització de tasques preliminars. Aquest canvi de fase que, de fet, suposa l’inici real de les obres en aquest sector, implica noves afectacions al trànsit, especialment canvis en l’operativa dels busos interurbans, amb l’entrada en servei de les parades provisionals que s’han instal·lat en la fase preliminar, així com els canvis de sentit dels carrers d’Olesa i de Juan de Garay, tenint en compte que mentre durin les obres, la configuració de la Meridiana serà la mateixa prevista un cop s’acabin els treballs, amb dos carrils de circulació i un carril bus per sentit, excepte pel que fa als itineraris ciclistes.
Precisament, pel que fa a la mobilitat en bicicleta, prossegueixen els darrers treballs per construir un nou carril bici bidireccional provisional de 950 metres al carrer de Concepción Arenal entre Felip II i Fabra i Puig per desviar el carril bici actual de la Meridiana i facilitar un itinerari ciclista segregat mentre duri la reforma. Fins que no s’acabi de construir, es mantindran els itineraris actuals existents per la Meridiana.
Noves parades de bus interurbà
Amb el canvi de fase ja han entrat en funcionament noves parades de bus interurbà, resultants de la redistribució de les parades fora de l’àmbit de les obres, amb l’excepció d’una parada nova a l’àmbit de la Sagrera. La nova distribució de parades s’ubicaran tant a l’àmbit de la Sagrera, on es concentren la majoria de línies, com a l’altura de l’estació de Clot-Aragó i de Fabra i Puig, de manera que es mantindran les connexions tant amb la xarxa de metro com de Rodalies. Fins ara paren a la Meridiana una vintena de línies, concretament en quatre parades a l’àmbit de la Sagrera i tres a l’àmbit de l’estació de Fabra i Puig. Amb la nova distribució, s’anul·laran les quatre de la Sagrera i una de Fabra i Puig, que es troben en la zona d’obres.
Per contra, s’habilitarà una parada existent a l’àmbit del Clot, i se’n creen sis de noves a l’entorn de la Sagrera una altra a Can Dragó. En conjunt, aquestes línies signifiquen 600 expedicions diàries. L’ús de la parada existent a l’àmbit del Clot és possible després que s’hagi habilitat el passat febrer el gir de 180 graus per als autobusos a l’avinguda Meridiana a l’altura de Consell de Cent. Alhora, la instal·lació de dues de les noves parades a l’avinguda Meridiana amb Felip II i la de la Can Dragó implicarà la retirada de mobiliari urbà i l’adaptació de les voreres per tal de permetre la circulació de persones.
Distribució de les línies a les noves parades:
- Estació Fabra i Puig: 501, e1 i e2.1
- Meridiana – Felip II (1 baixada –2 pujada): A2, e3, e4, 621, N61, N62, N64, N65, N70, N71, N72 i N73
- Sant Antoni Maria Claret (5 baixada -6 pujada): 201, e9, e12 (itineraris amb inici i final a Sagrera)
- Meridiana – Felip II/Garcilaso (1 baixada – 6 pujada): 201*, 202, 203, e9* i e12* (itineraris cap a centre ciutat)
- Felip II – Garcilaso (3 baixada – 4 pujada): E26, e7, e10 i 220
- Can Dragó – Clot (8 baixada – 7 pujada) 320 i e21
Pel que fa als busos urbans de Transports Metropolitans de Barcelona i els busos nocturns de l’AMB que circulen pel tram en transformació de l’avinguda Meridiana, s’adaptarà la situació de les parades al desenvolupament de les obres, alhora que se’n garantirà l’accessibilitat amb la instal·lació de plataformes prefabricades de formigó per proporcionar l’espai d’espera necessari. Les línies de TMB afectades són H8, V27, V29, 62, 96 i 126, així com la N3 del Nitbus. Pel que fa a canvis de recorreguts dels busos de TMB, cal assenyalar el canvi del V29 en sentit Llobregat a partir de demà, dilluns 28. En lloc de passar per la Meridiana entre els carrers d’Escòcia i Garcilaso, el bus farà el recorregut Escòcia, Concepción Arenal, Felip II, Olesa i Garcilaso.
Reconfiguració de la mobilitat
En la fase preliminar de les obres s’han executat dos canvis de sentit. D’una banda, el carrer d’Olesa entre Garcilaso i Cienfuegos canvia de sentit Besòs a sentit Llobregat, mentre que entre Cienfuegos i la Meridiana, quedarà en atzucac. Aquest canvi es deu al fet que l’obra tallarà el carrer d’Olesa a la Meridiana. L’altre canvi és l’habilitació del doble sentit al carrer de Juan de Garay, entre Felip II i Garcilaso, per a facilitar els canvis d’operativa dels busos. A més del tall del carrer d’Olesa, els treballs també requereixen tallar el carrer del Cardenal Tedeschini, amb desviaments per Felip II, Jordi de Sant Jordi, Cienfuegos i Emilia Pardo Bazán; i també el carrer de les Antilles, amb desviament per Dublín, Torroella de Montgrí, Pegàs, Pacífic, Jambrina i Antilles. Els talls d’Olesa i Cardenal Tedeschini s’executen entre aquest diumenge i dilluns.