La Guàrdia Urbana de Barcelona ha engegat aquesta setmana un nou operatiu de control de circulació destinat de manera preferent als usuaris de Vehicles de Mobilitat Personal (VMP), majoritàriament patinets elèctrics, que se sumen als onze efectuats durant el 2023. Tot plegat suposa un augment de la pressió per a aquests conductors amb l’objectiu d’“incrementar la convivència entre usuaris de VMP i ciutadania i evitar conductes de risc”, segons ha afirmat aquest dijous al matí l’Intendent de la Guàrdia Urbana, Jordi Oliveras, en el marc de l’operatiu a la cruïlla de la rambla Catalunya amb el carrer Mallorca, al districte de l’Eixample.

El mateix Oliveras ha informat que durant l’any 2023 es van interposar 16.000 denúncies a usuaris de patinet elèctric, però ha assenyalat que es tracta d’una xifra un 25 % inferior a les que es van cursar el 2022, quan es van fer menys operatius de control, en concret, 10. Oliveras atribueix aquesta disminució de les sancions a l’increment de la pressió policial i també al fet que els “conductors de VMP coneixen més la normativa”. De fet, el desconeixement de la normativa ha estat sempre la principal mancança dels usuaris. Amb tot, el responsable de la Guàrdia Urbana ha apuntat que la majoria de multes continuen sent per “conducció amb risc”, un terme en el qual es poden encabir actituds no legals com “conduir sobre la vorera, saltar-se semàfors en vermell o conduir amb auriculars”.

En aquest nou operatiu de control, situat en diversos punts de la ciutat on prèviament s’han detectat conduccions de risc, es farà èmfasi en els estacionaments inadequats i les distraccions durant la conducció (semàfors, passos de vianants, girs indeguts o sense precaució, etc.), i sobretot en la vigilància i denúncia de les infraccions que posin en perill la integritat dels vianants. En aquest sentit, es vetllarà pel dret dels vianants de transitar segurs per les voreres, les vies de plataforma única o les àrees que tenen reservades. La campanya es desplegarà per tota la ciutat, amb una atenció especial al front litoral i als cicles de més de dues rodes (amb pedaleig assistit o sense) que facin servei de transport de viatgers (bicitaxis) amb contraprestació econòmica sense llicència.

Així mateix, la Guàrdia Urbana recorda que els usuaris de VMP han de tenir present que:

  • Els VMP són catalogats com a vehicles i, per tant, no poden circular per les voreres o les zones de vianants.
  • L’edat mínima per conduir un VMP o un cicle de més de dues rodes és de 16 anys (en cas de transportar persones amb un dispositiu homologat, cal tenir la majoria d’edat).
  • La contractació d’una assegurança de responsabilitat civil enfront de tercers és obligatòria en cas que es desenvolupi una activitat comercial. Per a ús personal, es recomana l’assegurança.
Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!