El metro de Barcelona ha dit adeu a l'últim tren amb elements d'amiant que quedava a la xarxa. El comboi de l'L1 ha fet aquest dissabte al migdia el darrer trajecte entre Hospital de Bellvitge i Fondo, després de gairebé 40 anys de servei. Transports Metropolitans de Barcelona ha retirat definitivament de la circulació la sèrie 4000, que va entrar en funcionament l'abril de 1987, en una jornada que han seguit amb emoció treballadors i nombrosos aficionats.
La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha qualificat aquest viatge d'un final "emotiu i de sentiment agredolç", després de 37 anys de servei a la ciutat, però en què també ha celebrat la desaparició del fibrociment: “Diem adeu a l’amiant al metro, perquè en quedaven alguns components, encara que no estiguessin en contacte amb els usuaris”.Bonet ha explicat que la retirada de la sèrie 4.000 suposa la desaparició d’un 90 % de l’amiant present a la xarxa de metro. El 10 % restant, que es troba a la infraestructura, està previst que s’acabi de retirar, com a tard, el 2026. “Acabarem de retirar-lo d'aquí a dos anys”, ha dit la presidenta de TMB.
La xarxa de metro diu adeu als vehicles més antics, els de les sèries 3.000 i 4.000, que han estat renovats pels combois de la sèrie 8000, "més moderns, accessibles i confortables" segons la presidenta i que es troben dins en el pla d'actuació de la companyia per eliminar el fibrociment tant dels vehicles com de les estacions. Seria el 2026, segons TMB, que quedarien resoltes finalment les demandes de les associacions d'afectats per l'amiant, que en els darrers anys han aconseguit també reconeixement per les morts i afectacions d'incapacitat dels treballadors, que van estar en contacte amb aquest element tòxic al Metro de Barcelona.
Adeu a una sèrie revolucionària
La implementació de la sèrie 4.000 fa quatre dècades, va representar un "salt tecnològic de 20 anys" amb novetats com les manetes per obrir els vagons, seients dissenyats per un interiorista de renom com Miquel Milà Sagnier o un innovador sistema de megafonia entre usuaris i conductor. Va ser el primer model de Barcelona que va operar amb electrònica integrada, una tecnologia que els usuaris van poder percebre amb una arrencada i frenada molt més suau i progressiva. A més, també va incorporar el fre regeneratiu, un sistema que permetia recuperar al voltant d’un 30 % de l’energia generada en la frenada, així com el sistema lluminós per seguir el recorregut del comboi.
L'Inma Pineda ha tingut l'honor de ser la conductora d'aquest darrer viatge de la sèrie 4000, que ha acumulat més de 100 milions de quilòmetres recorreguts. "Em fa molta il·lusió, però també molta pena. Són els trens amb els quals vaig començar a conduir i m'hi he passat mitja vida", ha recordat Pineda. Ella i alguns treballadors de TMB han seguit amb emoció l'acte en uns vehicles que, segons ha anunciat Laia Bonet, "la fundació TMB en conservarà tres, dos de motors i un cotxe".