La micromobilitat s'ha convertit en la "peça essencial" per resoldre els problemes de transport a les grans ciutats i representa un "element clau" per a la planificació dels models de gestió urbana del futur, ja que el sistema actual "ha col·lapsat" i requereix "solucions innovadores" que siguin segures i viables.
Així ho assenyala una anàlisi realitzada per un grup d'experts convocat per l'Institut Coordenades de Governança i Economia Aplicada, el qual considera que la micromobilitat "ha deixat de ser una alternativa per solucionar problemes puntuals de congestió de trànsit i convertir-se en element que definirà i dinamitzarà la vida a les ciutats en el futur pròxim".
L'anàlisi destaca el "paper essencial" de les empreses que presten aquests serveis per a la posada en marxa d'iniciatives eficients que ofereixin alternatives de transport a les ciutats, especialment davant de l'entrada massiva de companyies en aquest sector amb diferents alternatives que han anat per davant de la regulació municipal i han generat incertesa sobre el camí a seguir.
"L'evidència és que la micromobilitat urbana ha arribat per quedar-se i ser protagonista del desenvolupament de la vida a les ciutats", afirmen els experts, per a qui les ciutats estan canviant "a velocitats vertiginoses" com a resultat dels canvis demogràfics i el creixement general de la població.
"L'evidència és que la micromobilitat urbana ha arribat per quedar-se i ser protagonista del desenvolupament de la vida a les ciutats"
Tant és així que per a 2030 s'espera que les àrees urbanes amb més de deu milions d'habitants augmentin de les 30 actuals a més de 40 a tot el món. Al final d'aquell període, s'estima que aproximadament el 65% de la població mundial visqui en ciutats.
En aquest context, la micromobilitat "podria resoldre moltes situacions conflictives" perquè contribueix a reduir "la quantitat d'automòbils als carrers, disminueix l'empremta ambiental i proporciona models adequats de transport individual, alhora que permet el desenvolupament d'iniciatives rendibles des del punt de vista econòmic."
Al voltant del 60% dels viatges amb automòbil a la Unió Europea, la Xina i els EUA tenen un recorregut inferior a vuit quilòmetres i podrien beneficiar-se de les solucions de micromobilitat, segons un estudi del Centre McKinsey per a la mobilitat futura, que recullen en la seva anàlisi els experts de l'Institut Coordenades.
Els analistes de l'Institut Coordenades assenyalen dos elements que impulsen el creixement de la micromobilitat. D'una banda, la majoria dels llançaments es fan en entorns propicis, ja que vénen a solucionar problemes urgents per als quals de moment no hi ha alternativa. Això facilita una clara acceptació ciutadana cap al model, pel que les novetats i noves iniciatives "tenen àmplies possibilitats de posicionar-se". D'altra banda, l'economia de la micromobilitat proporciona "bones oportunitats de negoci a les empreses", com demostra el fet que inversió per crear una flota de motos elèctriques en una ciutat mitjana té un cost de menys de 400 euros per vehicle.
Els models més reconeguts són LIME als Estats Units, amb operacions a més de 40 ciutats, i REBY al sud d'Europa, amb una sòlida implantació en diverses ciutats, entre les quals destaquen Barcelona, Saragossa, Gijón, Bèrgam o Nàpols. L'Institut destaca que són "companyies responsables amb l'hàbitat urbà en tots els seus àmbits, en contrast amb altres operadors amb plantejaments especulatius en un entorn alegal i/o de mercadeig de llicències, que irrompen amb agressivitat a les ciutats i desqualifiquen la micromobilitat."
El vicepresident executiu de l'Institut Coordenades, Jesús Sánchez Lambas, va ratificar en un comunicat aquest diagnòstic convençut que "les solucions de micromobilitat han d'incorporar-se a qualsevol disseny de desenvolupament urbà present i futur" perquè el model urbà actual "ha col·lapsat i necessitem solucions innovadores que permetin la mobilitat urbana de forma segura i econòmicament viable".