Aquest dilluns, 8 de gener, suposa la tornada a la normalitat després del parèntesi festiu nadalenc. Els col·legis reprenen les classes i la maquinària social recupera el seu ritme habitual. El mateix passa amb les obres, amb una coincidència important pel que fa a les que tenen a veure amb el transport públic a Barcelona: aquest dilluns s’inicien les obres per perllongar les línies d’FGC des de Plaça Espanya fins a Gràcia i també s’entra en una nova fase de la construcció de les L9 i L10 del Metro amb el tall al trànsit del carrer Mandri. A tot això continuen les obres del tramvia per la Diagonal. Tot plegat, un bon moment per repassar l’estat de les obres d’infraestructures de transport públic a la capital de Catalunya durant aquest 2024, amb només una fita important prevista al calendari, l’entrada en servei del tramvia entre les Glòries i Verdaguer.
FGC: Comencen les obres entre Plaça Espanya i Gràcia
S’han fet esperar i han patit diversos endarreriments, però finalment, aquest dilluns comencen les obres per perllongar la línia del Baix Llobregat de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) des de l’estació de Plaça Espanya fins a la de Gràcia, on tindrà enllaç amb la línia del Vallès. Amb un pressupost de 412 milions d'euros, implica la construcció de quatre quilòmetres de túnel i tres noves estacions: a Hospital Clínic, amb enllaç amb l’L5 del Metro; a Francesc Macià, el principal espai de la ciutat sense transport públic subterrani, i a Gràcia, on connectarà amb les altres línies d’FGC. Cal tenir en compte, això sí, que l’enllaç no inclou la connexió física de les línies, que tenen amplades de via diferents.
L’inici d’aquestes obres suposarà l’ocupació del tram de la Gran Via entre els carrers Llançà i Vilamarí, on es farà el pou d'atac perquè entri la tuneladora, però no serà fins a finals de 2025 que aquesta començarà a treballar i, segons la previsió amb què treballen la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona, trigarà uns dos anys i mig a completar tot el traçat. Durant aquest temps és quan hi haurà afectacions més importants als espais destinats com a zona logística, en especial al Parc Joan Miró, on ja hi ha hagut protestes veïnals i finalment s’ocuparan 5.296 metres quadrats dels 8.800 projectats inicialment i s'eliminaran 118 arbres davant els 178 que es van calcular en un primer moment d'un total de 931. En aquesta zona hi haurà un pou de sortida de terres, les cintes d'extracció, el tractament d'aigua o el subministrament elèctric, entre d'altres. En tot cas, l’obra va per llarg, ja que està previst que la infraestructura estigui plenament operativa de cara a finals de 2029 o principis de 2030. De moment FGC no ha informat de més obres d’envergadura a Barcelona durant aquest 2024 més enllà de començar a valorar la construcció d'un futur nou túnel entre Sant Cugat del Vallès i Barcelona.
Metro: Impuls al tram central de l’L9-L10
Pel que fa al Metro, i a banda de les obres previstes per a l’estiu, que suposaran el tall del tram de l’L2 entre Paral·lel i Sagrada Família, l’eix principal d’actuació serà el tram central de les línies L9 i L10, que ha d’unir les estacions de Zona Universitària i Sagrera amb l’horitzó de tenir-ho tot enllestit a final de dècada. Actualment, es treballa principalment en les estacions de Guinardó, Plaça Maragall per una banda i les de Sarrià i Mandri per l'altra. En aquest sentit, aquest 8 de gener es procedirà a tallar al trànsit el carrer de Mandri per facilitar les tasques d’excavació del pou de la futura estació. Es preveu que el tall s’allargui fins al setembre del 2025 aproximadament.
El pou d’accés de la futura estació de Mandri està força avançat, ja que el passat juliol s’havia arribat a 69,5 metres de profunditat dels 75 que es preveu que tingui l’obra completada, a falta que arribi la tuneladora que ja està a mig camí des de l’estació de Sarrià i que posteriorment haurà de continuar fins a Lesseps, on es completarà tota l’excavació del tram central de les línies L9 i L10. De moment, el departament de Territori manté la intenció de posar en servei aquest tram a finals de dècada, amb la possibilitat que l’estació de Mandri comenci a funcionar l’any 2027.
Pel que fa a altres intervencions al Metro, i tot i que el Pla Director d’Infraestructures (PDI) corresponent al període 2021-2030 incloïa un gran nombre de projectes amb gairebé una quarantena de noves estacions, de les quals només una part correspon al tram central de l’L9-L10, aquest 2024 s’esperen pocs avenços, més enllà d’intervencions puntuals en la millora i adaptació d’accessos en diverses estacions, com Maragall o Sants Estació. Amb tot, el Departament de Territori treballa en els projectes i estudis preliminars dels perllongaments de les línies 1 (Fondo-Lloreda Sant Crist) i 3 (Zona Universitària-Esplugues) i el març passat va anunciar també que ja s’han sotmès a informació pública els estudis preliminars del perllongament de l’L4 entre l’estació de La Pau i la de La Sagrera, amb dues estacions intermèdies: Santander, al carrer del mateix nom, i Sagrera-TAV. El perllongament està executat en una bona part, que tindrà quasi tres quilòmetres de longitud amb una inversió prevista total de 375 milions d’euros. De moment però, sobre la taula hi ha només l’inici del procés d’informació pública, la qual cosa vol dir que encara es trigarà a tenir l’obra enllestida i en servei. En tot cas, pel 2024 no hi ha prevista cap inauguració de noves estacions.
Tramvia: Inauguració del tram entre Glòries i Verdaguer
Pel que fa al tramvia, aquí sí que cal tenir en compte que hi haurà una inauguració sonada, la del perllongament del TramBesòs entre les places de les Glòries i de Verdaguer, amb la qual cosa la unió amb el TramBaix només quedarà pendent de fer el tram entre Verdaguer i Francesc Macià. Es preveu que les obres, molt avançades, arribin a la seva fi durant la propera primavera, però l’entrada en servei quedarà pel segon semestre, un cop s’hagin fet totes les proves necessàries així com l’adaptació dels combois al nou sistema de catenària terrestre. El model futur d’explotació preveu que l’actual línia T-4 que ara connecta l’estació de Sant Adrià amb la Ciutadella, passi a fer el trajecte des de Sant Adrià fins a Verdaguer, mentre que les línies T-5 i T-6, que ara finalitzen a Glòries, allargarien el recorregut fins a Ciutadella.
En tot cas, el 2024 serà l’any del tramvia a Verdaguer, però també l’any en que s’hauria d’esclarir el futur de la connexió amb Francesc Macià. Tot i que l’actual govern municipal del PSC s’ha compromès a completar la connexió, de moment no hi ha cap concreció de calendari. Els comuns pressionen perquè les obres comencin immediatament, però el PSC, que encara no ha decidit amb qui vol governar, es dona temps per estudiar opcions, tenint en compte que l’entorn de Francesc Macià es veurà implicat en els propers anys en les obres de perllongament d’FGC. Cal tenir en compte, així mateix, que Trias per Barcelona, l’altre possible soci de govern, no té gens clar que calgui acabar la connexió.
Rodalies: Continuen les obres a la Sagrera
Pel que fa a Rodalies, y amb el traspàs al Govern com a teló de fons, aquest 2024 continuaran les obres de l’estació intermodal de la Sagrera, una instal·lació pel qual ja circulen els trens de Rodalies però sense aturar-se i es preveu que aquest any també comencin a circular-hi els trens d’alta velocitat, també sense fer parada. En tot cas, la inauguració de l’estació també va per llarg, com és el cas de la remodelació de l’altre gran estació barcelonina, la de Sants, de la que tot just s’han començat a efectuar els treballs preliminars de la nova configuració del trànsit de superfície per poder començar les obres a l’estació més endavant. Així mateix, també es comença a treballar en l’afectació al barri barceloní de Vallbona del soterrament de les vies al municipi de Montcada i Reixac.