La localitat de Montcada i Reixac (Vallès Occidental) paga el preu de ser la gran connexió ferroviària al nord de Barcelona. El municipi compta amb cinc estacions de tren -Montcada Bifurcació; Montcada i Reixac; Montcada i Reixac - Manresa; Montcada i Reixac - Santa Maria, i Montcada-Ripollet- quan la mateixa ciutat de Barcelona en té 10 per una població gairebé 50 vegades més gran, amb l’afegit que el cent per cent de l’estesa ferroviària està situada en superfície i creuant els nuclis de població. Aquest fet es tradueix en un seguit de passos a nivell -a més de passos elevats i soterranis- i el tràgic recompte de 182 víctimes d’atropellaments. L’últim, aquest dilluns, i l’anterior, tot just fa dues setmanes.

🔴 Olga, la víctima 182 d'un retard incomprensible: atropellada per un tren travessant la via a Montcada i Reixac

El soterrament de la via principal, d’inici previst per aquest segon semestre del 2024, és la solució a mitjà termini per aturar aquest comptagotes tràgic que aquest dilluns es va cobrar la vida d’una jove de 16 anys -inicialment s’havia informat que en tenia 17- en un municipi que, malauradament, compta amb un monòlit en record a les víctimes dels atropellaments i on aquest dimarts es concentren els veïns per expressar el seu dolor per mitjà d’un minut de silenci en record a la víctima, convocats per l’Ajuntament de Montcada i Reixac i la plataforma Tracte Just Soterrament Total.

Just després de l’atropellament mortal, l’alcalde de Montcada i Reixac, Bartolomé Egea (PSC), va reclamar vigilància al pas a nivell on la menor va morir atropellada, pel que sembla, mentre la barrera estava baixada, encara que les causes de l'accident estan sota investigació. La menor hauria creuat amb la seva germana -que va resultar il·lesa-, poc abans de les tres de la tarda al pas a nivell de la R2, als carrers Pasqual i Provença, ubicat al centre de Montcada i Reixac, en un moment en què circulaven dos trens, un en direcció a Barcelona i un altre a Granollers i, segons les primeres dades de què es disposen, s'haurien despistat.

170 trens al dia al tram de l’accident

Així mateix, l’alcalde va recordar que Montcada disposa de cinc estacions de tren i que pel pas a nivell on aquest dilluns ha passat el nou accident circulen cada dia més de 170 trens i que aquest pas a nivell de l’R2 on ha passat l'accident se soterrarà gràcies a les obres previstes, les preliminars de les quals ja fa un any que van començar, però que mentre durin les obres es necessitarà més seguretat, una crida que ja ha fet arribar als responsables de Renfe i d'Adif, als quals reclama vigilants a les hores punta. Així mateix, Egea va demanar a la ciutadania més atenció i alerta en els passos a nivell. Amb tot, cal tenir en compte que bona part dels atropellaments es produeixen per imprudències en travessar les vies en moments en que no es pot fer.

Eliminació de passos a nivell

Les obres de soterrament, que s’allargaran més enllà del 2026, incrementaran les condicions de seguretat per a veïns i viatgers i per a l’explotació ferroviària, ja que s’eliminaran dos passos a nivell amb una elevada densitat de trànsit de vehicles i vianants en una xarxa amb un gran nombre de circulacions de les línies R2 i R11 de Rodalies, i crearà nous espais per a ús ciutadà, a més d’una nova estació, també soterrada.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!