L’activista veïnal Joan Termes i Roig, especialista en la història del transport públic, defensor de la integració de les persones discapacitades en la societat i impulsor d’un Museu del Transport a Barcelona, ha mort aquest dimarts al matí a l’edat de 82 anys, segons ha informat la Coordinadora Pro Museu del Transport de Barcelona, entitat que el mateix Termes presidia i que l’ha definit com a “lluitador veïnal, medalla d'or de la ciutat i gran defensor del patrimoni del transport de la ciutat”. Termes va ser guardonat l’any 2005 amb la Medalla d’Honor de Barcelona.
Nascut a Sant Andreu de Palomar però vinculat històricament a Horta, Termes va treballar al llarg de la seva vida en favor de la integració de les persones discapacitades, al capdavant de la Vocalia de Discapacitats de l'Associació de Veïns d'Horta. Pare de dos fills discapacitats, ell mateix va impulsar la vocalia arran de les mancances d'equipaments assistencials i socials per a aquest col·lectiu. La seva lluita social es va centrar en la denúncia de les barreres arquitectòniques en àmbits com els equipaments sanitaris i socials, així com els comerços i el transport públic, i va formar part del Consell de Discapacitats d'Horta-Guinardó, de les comissions de Participació Ciutadana, Urbanisme i Transports de l'Institut Municipal de Persones amb Discapacitat de l'Ajuntament de Barcelona i de la Junta Directiva de la Federació d'Associacions de Veïns de Barcelona (FAVB).
Especialista en història del transport públic i gran coneixedor de la xarxa actual i històrica, en especial del tramvia, termes presidia la Coordinadora Pro Museu del Transport de Barcelona, una entitat presentada el febrer passat i que promou l’establiment d’un museu dedicat al transport a l’espai firal de Montjuïc, una possibilitat que, de moment, no té el vistiplau de l’Ajuntament de Barcelona.
En la presentació de la coordinadora, Termes va defensar un projecte “de museu, no de mausoleu”, en el sentit que aquest futur museu sigui un “espai dinàmic”, on es pugui fer “el millor museu d’Europa”, ja que per treballar en el projecte s’han pogut agafar idees de grans museus com els de Londres o Glasgow, entre d’altres. Així mateix, va fer esment del paper “formatiu” que podria tenir el museu per a alumnes de formació professional que podrien “aprendre oficis i alhora restaurar els vehicles històrics”. Termes va defensar també l’oportunitat d’aprofitar un espai “a la plaça Espanya i amb la centralitat que té”. “Posarem Barcelona en el mapa dels museus del transport d’Europa”, va concloure Termes com a declaració d’intencions dels projectes de la coordinadora.