Una de les línies d’acció de la campanya Barcelona, ciutat de vianants, engegada el 2020, era aconseguir reduir les motos mal aparcades en vorera, en especial en aquelles zones on la densitat d’aquest tipus d’infraccions era més abundant, entre els quals la vila de Gràcia, on la mateixa estretor de la majoria dels carrers fa que no estigui permès estacionar motocicletes en vorera. Ara, després de tres anys de funcionament de la campanya, l’Ajuntament de Barcelona ha volgut posar números a les infraccions, xifrant la reducció de motos mal aparcades en un 70%. Concretament, s’ha passat d’unes 2.100 motocicletes mal aparcades l’any 2020 a unes 600 en l’actualitat.

Cal recordar que un estudi del passat mes de juny fet per dues entitats independents, Catalunya Camina i Eixample Respira, va concloure que el 84% de motos estacionades en vorera ho fan incorrectament, així com el 3% de les motos estacionades en calçada. En total l’estudi revelava que unes 90.000 motos estacionaven incorrectament a Barcelona cada dia. Tot i no tenir dades específiques del barri de Gràcia, el fet és que es tracta d’una zona on hi havia una alta densitat de motocicletes mal estacionades, la qual cosa justifica que el govern municipal posés el focus en aquesta zona central del districte de Gràcia.

Així, segons ha detallat la tercera tinenta d’alcaldia i regidora de Mobilitat, Laia Bonet, la vila de Gràcia va ser escollida per a una “acció específica” que ha consistit al llarg del temps en tres fases, una primera d’informació, una segona d’avís per part de la Guàrdia Urbana i una tercera on ja s’ha procedit a sancionar, que ha anat complementada d’altres mesures, com la creació de 116 places noves de moto en calçada i la incentivació d’ofertes per portar les motos a aparcaments “tant públics com privats” i el reforç de la senyalització vertical. Tot això ha comportat a la reducció d’un 70%, malgrat que encara queden unes 600 motos mal aparcades i la Guàrdia Urbana sanciona una mitjana de 10 motos cada dia per aquest motiu. També s’han reduït a la meitat les queixes dels veïns a causa de les motos mal aparcades. 

Badia vol acabar amb el "porta a porta" dels motoristes

En tot cas, segons ha assenyalat el regidor del districte de Gràcia, Eloi Badia, era indubtable que calia intervenir, perquè quan es van alliberar els carrers dels cotxes es van trobar que van ser substituïts per motos, i per això van veure que “hi havia tants punts on actuar que calia fer un pla global”. Per Badia cal acabar amb els hàbits dels motoristes de viatjar “porta a porta” i acostumar-los a buscar places en calçada, encara que sigui en carrers adjacents. De fet, entre les zones de Gràcia que han reduït de manera més significativa la xifra de motos mal aparcades es troben les que estan més a prop de l’Eixample, on l’oferta d’aparcament de motos és molt més àmplia. 

Normativa d'aparcament de motos de Barcelona / Foto: Catalunya Camina

Segons l’Ajuntament, les accions per impedir l’aparcament indegut han aconseguit que bona part dels motoristes opti per carrers adjacents o aparcaments subterranis, mentre que d’altres han apostat igualment per un canvi modal. En tot cas, la campanya ‘Barcelona, ciutat de vianants’ segueix en actiu en una de fase manteniment on a banda del control sancionador de la Guàrdia Urbana es manté la vigilància per part d’agents de l’AREA de B:SM per assegurar que no es torna a aparcar en ubicacions incorrectes. Cal recordar que l’actual normativa només permet aparcar motocicletes en voreres que superin una amplada de tres metres, una norma que ja descarta bona part dels carrers de Gràcia, que ni tan sols fan tres metres d’amplada total.