Les obres a l'intercanviador de l'estació de Maragall de les línies 4 i 5 de metro de Barcelona, que mantenen tallada la Ronda del Guinardó des del passat 4 de març, han obligat a desviar el trànsit d’aquesta important via, un dels trams de la Ronda del Mig, i ha comportat la creació d’un coll d’ampolla a la Rambla de la Muntanya, un carrer del barri del Guinardó d’un sol carril de circulació que ha vist com els darrers mesos s’ha convertit en zona de pas obligada de tres línies d’autobús, D40, H6 i 117, a més de desviar part del trànsit que circula en direcció Besòs cap al passeig de Maragall.
Els embussos de trànsit en el tram d’aquest carrer afectat pels desviaments s’han convertit en un malson per als seus veïns, en especial per la continuada invasió de les voreres per part de motocicletes -també patinets elèctrics i bicicletes-, per saltar-se la cua, malgrat que els vehicles particulars provinents de la Ronda del Mig estan desviats pel carrer de Teodor Llorente, molt més ample.
Dos mesos de motos per la vorera
Segons imatges enregistrades per Eduard Motos, veí d’aquest carrer i usuari de twitter com a @eduard_13bcn, des que es van iniciar els desviaments en aquesta via del districte d'Horta-Guinardó s’ha convertit en un continu de motos i altres vehicles per sobre de la vorera, posant en perill la integritat dels vianants i ocasionant alguns moments de tensió.
Tant de dia com de nit, quan passa un autobús, de vegades fins a tres a la vegada, és fàcil trobar motociclistes que envaeixen la vorera per avançar els vehicles de transport públic, la qual cosa ha portat a la mobilització del veïnat, que ha emplenat el carrer d’adhesius recordant que les voreres són pels vianants. Una iniciativa que, de moment, està tenint èxit.
En declaracions a elNacional.cat, Motos ha indicat que l’ajuntament ha habilitat controls de la Guàrdia Urbana a la Ronda del Guinardó, però “a la que marxen augmenten les infraccions”, i que s’han obert a estudiar modificar els desviaments d’autobusos, però que de moment els veïns només reben “moltes paraules i poques accions”.
Un tall que va per llarg
Les obres d’adaptació a persones amb mobilitat reduïda de l’intercanviador de metro de Maragall (L4 i L5) van per llarg. Es van iniciar el gener del 2020 i tenen data prevista de finalització el 2022. Pel que fa als talls de trànsit, no es pot circular pel tram de la Ronda del Guinardó compresa entre els carrers de la Torre dels Pardals i del Segle XX des d’inicis de març d’enguany i duraran almenys fins al mes de desembre del 2021.
El trànsit de vehicles particulars està desviat pel carrer de Teodor Llorente, que té dos carrils de circulació, mentre que la Rambla de la Muntanya està reservada pel transport públic. Amb tot, són nombrosos els vehicles particulars que utilitzen aquesta estreta via.
Segons va assenyalar en el seu moment l’Ajuntament de Barcelona, les obres en marxa consisteixen principalment en la formació d’un vestíbul nou adaptat a l’estació de l’L4, la remodelació i instal·lació d’ascensors al vestíbul de Ramon Albó de l’L5 i la millora dels recorreguts de correspondència. Les obres permetran adaptar la instal·lació a persones amb mobilitat reduïda, amb una inversió de prop d’11 milions d’euros. Mentre duren les obres, el vestíbul actual de l’L4 roman tancat i l’accés a l’estació es duu a terme pel de Ramon Albó, de l’L5.