El projecte de reurbanització del front marítim de Barcelona entre la Mar Bella i el Fòrum, anunciat el maig del 2022, ha fet un pas endavant aquest dimarts amb l’aprovació inicial de la Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat del projecte executiu de la reurbanització del tram central del passeig, des del límit del Complex Esportiu Municipal (CEM) La Mar Bella fins al carrer de Josep Pla amb el límit de la plataforma marina del Fòrum per crear un nou passeig verd a la Mar Bella, naturalitzat i adaptat al canvi climàtic que millori la connexió amb el litoral dels barris de Diagonal Mar i el Front Marítim del Poblenou i el Besòs i el Maresme.
Un dels aspectes més visibles del nou pla és la desaparició del mur que limita la zona de platja amb el passeig de vianants, que serà substituït per una zona de grades i rampes que convertirà aquest àmbit en més accessible i menys abrupte, a més de la desaparició definitiva de la zona d’aparcament gratuït que fins a l’arribada de la pandèmia havia donat servei als usuaris de la platja i que el govern municipal mai no ha tingut intenció de reobrir. De moment tirarà endavant un dels tres àmbits de què constarà la transformació completa del passeig, que també inclourà la zona del camp de futbol municipal de Can Aranyó-Agapito Fernández i la de la plataforma marina.
El projecte ha vist la llum verda amb els vots favorables del govern municipal, ERC, Cs, PP, Valents i la regidora no adscrita Marilén Barceló i l'abstenció de Junts per Catalunya. Així doncs, s’avança en l’objectiu de renovar l’últim tram de la costa barcelonina que queda per dignificar, completant així el front marítim de Barcelona i cosint-lo amb l’àmbit del Besòs. La transformació del passeig busca garantir la continuïtat de pas a tot el traçat, fer més fàcil i accessible l’arribada al front marítim, adaptar l’entorn perquè sigui resilient i resistent davant els impactes del canvi climàtic i la pujada del nivell del mar i promoure-hi nous usos esportius i espais jugables i de contemplació que facin l’estada més agradable.
La renovació s’emmarca en les actuacions que està tirant endavant el govern municipal per recuperar el front litoral per als veïns i veïnes, com ara el nou Port Olímpic, i tindrà un impacte positiu tant a Barcelona com a nivell metropolità, tenint en compte la seva envergadura i la posició limítrofa amb Sant Adrià de Besòs i tot l’àmbit del Besòs. A finals de 2021, el consistori va engegar un procés de participació ciutadana per recollir les demandes i requisits del veïnat pel que fa al futur de tot l’espai, d’11 hectàrees de punta a punta. Un dels consensos principals va ser la necessitat de convertir el que fins ara ha estat un lloc desertitzat en un nou passeig humanitzat i ben comunicat.
Un passeig pensat en clau de naturalització i emergència climàtica
L’amplada del passeig per als vianants serà de 12 metres com a mínim, estarà ben il·luminat i tindrà bona visibilitat per assegurar la percepció de seguretat. I a tot l’àmbit hi haurà un carril de 4 m d’amplada per a bicicletes, patins i la mobilitat activa. Els ponts de Bac de Roda, Selva de Mar i Josep Pla seran les grans arribades de la ciutat al passeig. Desembocaran en unes grans portes que acolliran punts d’informació, guinguetes, jocs topogràfics, pistes de voleibol platja, zones d’estada, grades mirador i aparcaments de bicicletes, entre altres. Des d’aquestes places es podrà caminar a través del propi passeig i arribar a unes noves rampes i grades que suposen canviar radicalment la manera actual de baixar a la sorra.
Els dos nivells que hi ha actualment, que generen efecte barrera, se suavitzen per fusionar el passeig amb la platja. En total, hi haurà quatre baixades àmplies, amb rampes còmodes i unes grades o talussos que redueixen al màxim el desnivell i fan aparèixer nous espais amb vegetació i ombra per seure i estar-s’hi. Aquesta configuració s’adapta a possibles pujades de nivell del mar, de manera que el futur passeig de la Mar Bella s’ha pensat en clau d’emergència climàtica. Un cop aprovat inicialment el projecte executiu del tram central, ara se seguirà la tramitació de cara a aprovar definitivament i deixar tots els tràmits enllestits per poder executar les obres al següent mandat. D’aquesta manera, les obres podrien començar al segon trimestre de 2024 i tindrien una durada de 20 mesos i un pressupost d’uns 21,2 milions d’euros.