Un mural de mida gairebé monumental format per més de 3.000 fotografies lluu en un mur de la Via Trajana com a testimoni del present i del passat d’aquesta zona del barri de la Verneda i la Pau del districte de Sant Martí de Barcelona. El mural fotogràfic, situat en un mur exterior del Casal Infantil El Drac (Via Trajana, 20), té dos nivells de lectura. El primer, vist de lluny, és la reconstrucció d’un edifici històric; el segon, vist de prop, és un recull de milers de fotos singularitzades on els veïns poden buscar-se a ells mateixos o recordar altres persones, en un exercici que combina memòria i acció social amb l’objectiu de generar esperit de comunitat.
Segons ha informat el districte de Sant Martí, la instal·lació del mural ha estat possible gràcies a les xarxes de suport mutu veïnals, que han aportat la majoria de fotografies que s’han utilitzat, moltes d’elles rescatades d’arxius familiars amb anys d’història al darrere, al qual s’han sumat retrats actuals de tots els participants. Tot plegat conforma un collage que representa com havia estat el barri. La iniciativa va sorgir durant el confinament per la covid-19 i les xarxes de suport mutu que van aparèixer, de forma gairebé espontània, per cobrir les necessitats dels veïns amb més dificultats i que ara s’ha plasmat en un mural alhora artístic i participatiu.
Recuperació comunitària de l’espai públic
Vist de lluny, el mural recull la imatge d’un antic edifici, on el pati comunal era el centre de la vida al barri, on l’esfera pública es difuminava amb la privada. Aquesta memòria s’insereix en la vida d’un barri perifèric, de pocs blocs de pisos encastats entre la via del tren que els separa de Sant Adrià del Besòs i els polígons industrials de la Verneda i que s’ha transformat de forma accelerada en poc temps. De fet, es tracta d’un barri de constitució recent, format cap als anys cinquanta del segle passat amb l’objectiu, com moltes altres zones perifèriques de la ciutat, de reallotjar famílies dels barris de barraques de Barcelona. Del barraquisme horitzontal es va passar al barraquisme vertical, com va denunciar al seu moment l'última pregonera de la Mercè, l’activista Custodia Moreno, ja que els primers blocs van estar afectats per l’aluminosi. En l’actualitat, els blocs han estat substituïts per noves construccions.
Manuel Jiménez, nascut a la Via Trajana, i la seva dona, Yamile Estrada i resident al barri des de fa deu anys, han estat dos dels impulsors del mural a partir de l’activació de les xarxes comunitàries provocades per la crisi del coronavirus, que van fer aflorar les antigues relacions veïnals, avui en part desaparegudes. Una cosa va portar a l’altra i finalment a la creació del mural com a reconeixement simbòlic de les històries i la Història del barri.
La creació del mural ha rebut el suport de Casals Comunitaris, creats per l’Ajuntament de Barcelona arran de la pandèmia per secundar les xarxes de suport mutu sorgides als barris de la ciutat, i la coordinació i dinamització ha anat a càrrec del col·lectiu artístic La Matrioska, situat en una de les naus industrials del barri. Els seus membres, Abel Echeverría i Miguel Ángel Castilla, van participar en el procés comunitari en el qual se’n va acordar la creació i, com a professionals de la fotografia i veïns del barri, finalment van rebre l’encàrrec de tirar-lo endavant.