La connexió dels barris de Vallcarca (districte de Gràcia) i el Putxet (Sarrià-Sant Gervasi) millorarà a partir del proper dimarts, 15 de febrer, un cop entri en servei un nou ascensor de connexió que porta també fins al vestíbul de l’estació de Metro de Vallcarca de la línia 3, salvant un important desnivell en una zona on fins al moment no hi havia cap ascensor, i que només es podia salvar a través de les escales i rampes dels jardins de Manuel Blancafort o bé fent ús de les escales automàtiques que connecten les dues boques de Metro, una situada a l’avinguda de Vallcarca i l’altra a l’avinguda de la República Argentina.
Segons ha informat el districte aquest divendres, ja ha finalitzat la segona fase de les obres per adaptar l’estació de Vallcarca (L3) a les persones amb mobilitat reduïda. Les obres han consistit en la construcció d’un ascensor de tres parades que permetran entrar al vestíbul tant des del barri del Putxet com del de Vallcarca. A més, també s’inclou l’edificació d’una passera que donarà accés a l’ascensor des de l’avinguda de la República Argentina. Per altra banda, s’han urbanitzat parcialment els jardins de Manuel Blancafort, i s’ha creat un nou tram d’escala d’accés. Aquests treballs completen la millora de l’accessibilitat a l’estació, una actuació que va finalitzar la seva primera fase l’estiu de 2019. Llavors, la Generalitat va invertir 1,7 milions d’euros per instal·lar dos ascensors per tal de comunicar el vestíbul i les andanes de l’estació. En aquesta segona fase, el govern català ha invertit 1,1 milions d’euros.
Talls a l’L5 per Setmana Santa i l’estiu
Mentre aquesta obra de millora d’accessos a l’estació de Vallcarca de l’L3 arriba al seu final, ja es prepara l’important tall que afectarà l’L5 del Metro durant la Setmana Santa i l’estiu amb l'objectiu de canviar la via entre les estacions de Sagrera i Horta i impulsar altres mesures que minimitzin les vibracions al pas dels combois, a més d'extreure l'amiant encara existent a l'estació de Maragall. Amb una inversió prevista de 15 milions d’euros, els objectius principals de tota l’operativa són la renovació integral de la via en el tram Sagrera - Horta, que es va construir l’any 1960, resoldre els problemes de vibracions existents en aquest tram i també al que va de Verdaguer a Sagrera i extreure el material amb contingut d’amiant de Maragall, tot plegat amb la finalitat de preparar l'L5, que suposa el 26% d’utilització de la xarxa de Metro, per a una millora de les freqüències de pas.
La primera fase d’afectacions tindrà lloc durant la Setmana Santa, en concret entre els dies 9 a 18 d’abril -de fet, tot el període de vacances escolars- i comportarà que quedarà sense servei el tram entre les estacions de Verdaguer i Virrei Amat. Per tant, durant aquesta setmana llarga, l’L5 oferirà servei, d'una banda, de Cornellà Centre a Diagonal i per l’altra, de Vilapicina a Vall d’Hebron. L’objectiu principal d’aquesta primera fase és assegurar l’operativitat màxima de l’estació de Sagrera durant l’aturada de l’estiu. A més, es treballarà en la reducció de vibracions en aquesta zona i en l’obertura d’un pou d’extracció de materials a Sagrada Família.
Entre el 9 de juliol i el 10 de setembre és quan s’efectuarà el gruix de l’obra principal, el canvi de via en un tram de tres quilòmetres entre Sagrera i Horta, que es farà en dues subfases. La primera, entre el 9 de juliol i el 7 d’agost comportarà la suspensió del servei entre Congrés i Vilapicina, de manera que, per una banda, hi haurà servei entre Cornellà Centre i Sagrera, i per l’altra, entre Horta i Vall d’Hebron. La segona fase serà entre el 8 d’agost i el 10 de setembre i sumarà al tram afectat l’estació d’Horta, de manera que per aquesta banda només hi haurà servei entre les estacions de Carmel i Vall d’Hebron.