La connexió del tramvia per la Diagonal és un dels projectes més controvertits de l’Ajuntament de Barcelona encapçalat per Ada Colau, sorgit amb la voluntat d’unir les dues xarxes -Trambaix i Trambesos- actualment aïllades una de l’altra i sense connexió directa entre elles.

Tot i que aquesta legislatura està previst que s’avanci substancialment en la unió, amb la tramitació del tram Verdaguer-Glòries fruit d’un acord entre Barcelona en Comú i Esquerra Republicana de Catalunya, l’oposició al projecte creix, fins i tot amb acusacions greus com l’ocultació deliberada d’un informe tècnic que desaconsellaria la unió de les xarxes tramviàries i apostaria pel bus elèctric com a alternativa efectiva.

Ara, l’anunci de TMB de posar en marxa al setembre una línia exprés que connectarà els dos punts més propers de les xarxes de tramvia, la plaça de Francesc Macià pel que fa al Trambaix i la plaça de les Glòries pel que fa al Trambesós, passant pel centre de Barcelona reobre el debat sobre la necessitat de mantenir el projecte o de descartar-lo. De fet, n’hi ha que ja veuen la nova línia com un gol per l’escaire al tramvia per la Diagonal de Colau.

Bus llançadora amb quatre parades

La nova línia d’autobús s’ha previst explícitament com una via ràpida per facilitar als usuaris del tramvia l’accés al centre de la ciutat i, també, la connexió entre les dues xarxes. Amb inauguració prevista pel mes de setembre del 2021, es tracta d’una nova línia molt singularitzada, que no en substituirà cap, que circularà íntegrament per carrils reservats i amb només quatre parades per sentit a banda de l’inici i final, situades a Hospital Clínic, Universitat / Aribau, passeig de Gràcia i passeig de Sant Joan.

linea bus francesc macia glories foto tmb

Recorregut de la nova línia d'autobús / TMB

TMB calcula que els trajectes entre els extrems i el centre de la ciutat es podran fer en 10-13 minuts, i permetran els usuaris del tramvia accedir al centre de la ciutat amb un únic transbordament directe. L’horari previst serà els feiners de setembre a juny de 7 a 22 h amb intervals de 8 minuts i es calcula una demanda d’un milió de viatges anuals, el 30% captats del vehicle privat.

Substitueix la unió del tramvia?

L’objectiu destacat per TMB d’aquesta línia és el de facilitar l’accés al centre de Barcelona als usuaris del tramvia, però es pot entendre també com una alternativa viable al projectat tramvia per la Diagonal.

Almenys així ho ha entès el grup municipal de Junts per Catalunya a Barcelona, que ha celebrat l’anunci d’aquest nou autobús tot considerant que es tracta d’una “clara rectificació” de l’ajuntament. Segons ha manifestat el portaveu de JxCat a l’ajuntament, Jordi Martí, el govern municipal de Colau “finalment accepta enllaçar pel centre de la ciutat amb una línia de bus les parades del tramvia entre Francesc Macià i les Glòries”, i per això no ha dubtat a reclamar “que s’aturi de manera immediata el projecte d’instal·lar el tramvia a l’Avinguda Diagonal per enllaçar les Glòries i Francesc Macià”. El mateix grup polític emplaça l’ajuntament a avaluar el funcionament de la nova línia, convençuts que “els seus resultats deixaran clar que la inversió en el Tramvia a la Diagonal no serà necessària”.

TUIT eva parera tramvia diagonal

Igual d’explícita ha estat la regidora de Barcelona pel Canvi, Eva Parera, que ha replicat l’anunci de l’ajuntament de la creació de la nova línia amb una afirmació contundent: “Conclusió: la connexió del tramvia no és necessària”.

TUIT oscar ramirez pp tranvia diagonal

Per la seva banda, el regidor del Partit Popular Óscar Ramírez ha insistit en el mateix missatge, tot assegurant que la nova línia de bus “posa en evidència que unir el tramvia per la Diagonal no és necessari”, tot afegint que “hipotecar la Diagonal fins el 2028 i gastar 200 milions d’euros en obres és un malbaratament”.

 

Foto principal: Imatge virtual del futur tram del tramvia entre Glòries i Verdaguer / AjBCN