Enllaçar la plaça de Francesc Macià amb la de les Glòries, totes dues a Barcelona, en transport públic, seria una clara resultant de la planejada connexió del tramvia per la Diagonal. Amb tot, i mentre aquest projecte es manté enmig de controvèrsies, dilluns vinent entrarà en servei una línia d'autobús que farà la mateixa connexió, però no per l’avinguda Diagonal sinó pel centre de la ciutat, passant per la Gran Via en sentit Glòries i pel carrer d’Aragó en sentit contrari.

Es tracta de la línia d’autobús semidirecte X1, la primera d’un projecte de creació de noves línies sota la marca XPRESBus de TMB, que tenen la voluntat de donar un servei més ràpid i àgil que les línies convencionals gràcies al fet que tenen moltes menys parades.

El color de les línies XPRESBus és el negre / Sergi Alcàzar

Presentada per la regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona i presidenta de TMB, Rosa Alarcón, com una de les “línies estratègiques de creixement” de l’empresa de transports metropolitans, la X1 permetrà sumar una nova manera d’unir municipis adjacents amb el centre de Barcelona.

En la presentació per a mitjans d’aquest divendres, en què el viatge de Francesc Macià a Glòries s’ha cobert, sense parades, en 18 minuts a les 10 del matí, Alarcón ha assegurat que aquesta nova línia està vinculada a la “vocació metropolitana de TMB”. De fet, l’acte ha comptat amb la presència de l’alcaldessa de Sant Adrià de Besòs i representants municipals d’Esplugues de Llobregat i l’Hospitalet de Llobregat. 

Repensar el tramvia?

Són dues coses diferents”, ha volgut aclarir Alarcón davant la possibilitat de repensar la connexió de les xarxes tramviàries un cop entri en servei la nova línia exprés a partir del 20 de setembre. “El bus no està pensat per unir els tramvies, està pensat per unir els extrems de la ciutat amb el centre, són dues coses diferents”, ha insistit la presidenta de TMB a preguntes d’elNacional.cat.

El nou bus apropa Francesc Macià i Glòries / Sergi Alcàzar

D’aquesta manera, malgrat que l’anunci de la nova línia d’autobús va ser àmpliament criticat pels grups de l’oposició, en considerar-la un substitutiu que fa innecessària la connexió de les dues xarxes tramviàries, l’Ajuntament de Barcelona segueix apostant per unir el TramBaix i el TramBesòs per l’avinguda Diagonal.

Només quatre parades

Una de les característiques de la nova línia d’autobús és que només comptarà amb quatre parades intermèdies, situades a Hospital Clínic, Universitat, Gran Via amb Pau Claris i Tetuan en el trajecte de Francesc Macià a Glòries, i a Aragó amb passeig de Sant Joan, Aragó amb passeig de Gràcia, Aragó amb Muntaner i Hospital Clínic en sentit invers. Afavorit per la creació d’un segon carril bus a la Gran Via i la creació d’un carril bus al carrer Aragó, el nou servei tindrà una velocitat comercial al voltant dels 15 km/h, superior a l’habitual, situada entorn dels 11 km/h. La previsió de TMB és tenir uns 4.000 usuaris al dia i almenys un milió anual, tenint en compte que només funcionarà els dies feiners de 7 a 22 h i amb una freqüència de pas de 7/8 minuts.

Recorregut previst de la nova línia / TMB

Finalment, TMB ha expressat la seva intenció d’explorar la possibilitat d’allargar aquesta línia fins a Maria Cristina en un futur i ha assenyalat que hi ha “voluntat de fer més línies d’aquest tipus” en altres punts de Barcelona.

 

Imatge principal: El nou bus X1 entrarà en servei el dilluns 20 de setembre / Sergi Alcàzar