La línia 5 del Metro de Barcelona tindrà un important tram fora de servei durant l’estiu, per poder dur a terme la renovació de la via del tram Sagrera - Horta, que es va construir l’any 1960, amb una inversió prevista de 15 milions d’euros. Tot i que l’aturada parcial del servei ja es va anunciar al febrer i ja va comportar una primera fase durant Setmana Santa, aquest dilluns TMB ha anunciat canvis al calendari previst, ja que inicialment havien de perllongar-se entre el 9 de juliol i el 10 de setembre i finalment s’avancen i tindran lloc de l’1 de juliol al 31 d’agost. El motiu, adaptar-se al canvi del calendari escolar.

De fet, poc després d’anunciar TMB les afectacions de l’estiu la conselleria d’Ensenyament va donar a conèixer l’avançament del curs escolar i això ha comportat un reajustament, per assegurar que a l’inici del curs escolar, el 5 de setembre, ja estigui tota la línia plenament operativa. Un altre canvi important és el transport alternatiu mentre duri el tall, tot i que des de TMB s’ha insistit en que la principal alternativa ha de ser la mateixa xarxa de Metro. Amb tot, tal com es va fer durant Setmana Santa, s’habilitarà un autobús llançadora al juliol, que es veurà complementat amb una segona llançadora de recorregut més reduït durant el mes d’agost.

Quina part de l’L5 estarà fora de servei?

Més enllà de la importància de les obres, el més rellevant per a l’usuari és tenir clar quin serà el tram afectat de Metro. Durant tot el mes de juliol estarà tallada la línia entre les estacions de la Sagrera i Vilapicina, és a dir, hi haurà servei en dos trams de la línia, per una banda, Cornellà Centre - la Sagrera i per l’altra, Horta - Vall d’Hebron. Durant tot el mes d’agost, l’estació d’Horta també quedarà fora de servei, de manera que el servei de Metro durant tot aquest mes serà, per una banda, Cornellà Centre - la Sagrera i per l’altra, Carmel - Vall d’Hebron.

Durant juliol i agost, aquestes són les afectacions previstes / Foto: TMB

Com a transport alternatiu i com ja va passar per Setmana Santa, TMB ha insistit que la millor alternativa al tall del Metro serà el mateix servei del Metro, tenint en compte que es pot arribar a algunes de les estacions afectades amb altres línies, com l’L3 a Vall d’Hebron i l’L4 a Verdaguer i Maragall. Per això, s’ha anunciat un reforç de la freqüència de pas entre un 6 i un 20% del Metro a les línies 3 i 4, les que poden acollir més nombre d’usuaris de l’L5, però també les línies 1 i 2, ja que aquestes permeten transbordar a les estacions de la Sagrera i la Sagrada Família, respectivament. Segons ha informat Òscar Playà, director de la Xarxa de Metro de TMB, es calcula que caldrà “reenrutar entre 19.000 i 23.000 usuaris diaris al juliol i entre 10.000 i 12.000 a l’agost”.

Servei alternatiu amb bus llançadora

Més enllà del reforç de les línies de Metro i el recordatori que les línies regulars de Bus V27 i D50, que cobreixen part del recorregut de la zona afectada, durant la durada de les obres hi haurà un servei complementari de Bus Llançadora. Durant el juliol, hi haurà un bus llançadora entre les estacions de la Sagrera i Horta fent parada a totes les estacions intermèdies i amb un recorregut entre Sagrera i Horta calculat en 32 minuts. Hi haurà 19 vehicles per oferir aquest servei. A l’agost, aquesta llançadora es mantindrà però no inclourà en el seu recorregut arribar fins a l’estació de Carmel, malgrat que la d’Horta quedarà sense servei. Per suplir aquesta mancança hi haurà una segona llançadora que farà el recorregut Horta - Carmel, amb vehicles més petits, “donada l’orografia del terreny”. En aquest cas, hi haurà tres vehicles per donar aquest segon servei.

Un dels objectius, reduir vibracions

L’objectiu de les obres és el de renovar la via en el tram Sagrera - Horta, que encara manté les vies instal·lades en el moment d’inaugurar-lo, durant els anys 60, però també es buscava reduir les vibracions que habitualment es poden sentir des del carrer o les cases de veïns. En aquest sentit, les obres realitzades per Setmana Santa entre Verdaguer i Virrei Amat han donat “resultats positius”, segons els tests preliminars, per bé que TMB prefereix esperar a culminar l’obra completament per poder avaluar l’impacte en les vibracions de la renovació de la via. En tot cas, des de TMB s’ha insistit en que amb data 1 de setembre ja estaran finalitzades les obres, que afecten tres quilòmetres de via.